Kursplan - Likvärdighet, mångfald och inkludering ur ett samhällsperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA056
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att utveckla kunskap och förståelse om likvärdighet, mångfald och inkludering ur ett samhällsperspektiv när det gäller individer som är i behov av särskilt stöd. Kursens syfte är att i detta inventera specialpedagogisk verksamhet i välfärdssamhället.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- kritiskt reflektera över samhällets stödsystem i relation till individers behov av särskilt stöd
- redogöra för och reflektera över olika verksamhetsområden i den specialpedagogiska praktiken
- reflektera över det svenska stödsystemet från ett internationellt perspektiv och identifiera behov av utveckling
- diskutera individens möte med samhällets stödsystem och attityder
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet och välfärdssamhället
- Demokratibegreppet uttryckt i samhällssystemet
- Specialpedagogisk praktik i skola och habilitering
- Inkludering ur individ- och samhällsperspektiv
- Inifrån perspektiv på individers upplevelser av samhällets stöd och attityder
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter och seminarier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30, 22,5 hp vari ingår 7,5 hp vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik eller motsvarande.
Examination
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.