Kursplan - Specialpedagogik 31-60
Omfattning
30 hp
Kurskod
SQA055
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Länk
Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 375 s.
ISBN: 978-91-44-07231-9 LIBRIS-ID: 12109459
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 153 s.
ISBN: 91-44-01020-6 ; 292:00 LIBRIS-ID: 8352794
I delkurs 4 tillkommer litteratur som studenten själv söker ut i anknytning till en mindre uppsats
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Att arbeta med gemensam problemlösning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Särskilt stöd i grundskolan
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - Vad betyder det och vad vet vi? Forskning i Fokus nr 28.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Lesson observation and feedback: the practice of an expert reading coach
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Om att bli dokumenterad Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Dags för en synvända
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2003
Webbadresser
FN:s konvention om barns rättigheter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Den nya skollagen - för kunskap, valfrihet och trygghet. Regeringens proposition 2009/10: 165
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/23/68/25bd4959.pdf
Övrigt
Tillkommer: aktuella styrdokument från Skolverket (c:a 30 sidor)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Från upptäckt till presentation : om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund
Lund : Studentlitteratur, 1991 - 131, [5] s.
ISBN: 91-44-32121-X (korr.) ; 205:00 LIBRIS-ID: 8353529
-
Böcker
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 153 s.
ISBN: 91-44-01020-6 ; 292:00 LIBRIS-ID: 8352794
Kompendier
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Referenslitteratur
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Från upptäckt till presentation : om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund
Lund : Studentlitteratur, 1991 - 131, [5] s.
ISBN: 91-44-32121-X (korr.) ; 205:00 LIBRIS-ID: 8353529
Övrigt
Artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursblockets syfte är att utveckla den studerandes kunskaper om teori, praktik och forskning inom ämnet specialpedagogik.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna::
Delkurs 1 Likvärdighet, mångald och inkludering ur ett samhällsperspektiv
- kritiskt reflektera över samhällets stödsystem i relation till individers behov av särskilt stöd
- redogöra för och reflektera över olika områden i den specialpedagogiska praktiken
- reflektera över det svenska stödsystemet från ett internationellt perspektiv
- diskutera individens möte med samhällets stödsystem och attityder
Delkurs 2 Vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik
- tillämpa olika forskningsmetoder och identifiera styrkor och svagheter utifrån litteraturen och i förhållande till specialpedagogiska frågeställningar
- beskriva forskningsetiska principer inom human- och samhällsvetenskaplig forskning
Delkurs 3 Att formulera och undersöka specialpedagogiska problem
- på ett vetenskapligt sätt formulera och empiriskt undersöka ett specialpedagogiskt problem samt dokumentera arbetet.
Delkurs 4 Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd.
- redogöra för de rättigheter barn och ungdomar i behov av särskilt stöd har samt motivera dessa med hjälp av gällande styrdokument
- problematisera sin och andra yrkesgruppers roll i kartläggnings och åtgärdsprocessen samt barns/ungdomars och anhörigas delaktighet
- ge exempel på olika sätt att kartlägga behov av särskilt stöd samt kritiskt granska dessa ur vetenskapliga och etiska perspektiv
- visa förmåga att självständigt analysera barnets/ungdomens behov av särskilt stöd och med stöd i analysen presentera individuell planering ur ett för barnet/ungdomen funktionellt perspektiv
- problematisera kartläggnings- och åtgärdsprocessen ur olika specialpedagogiska perspektiv
Innehåll
Delkurs 1 Likvärdighet, mångfald och inkludering ur ett samhällsperspektiv
- Specialpedagogisk verksamhet och välfärdssamhället
- Demokratibegreppet uttryckt i samhällssystemet
- Specialpedagogisk praktik i skola och habilitering
- Inkludering ur individ- och samhällsperspektiv
- Individers upplevelser av samhällets stöd och attityder
Delkurs 2 Vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik
- Forskningstraditioner, -metoder och etik relevanta för specialpedagogik
Delkurs 3 Att formulera och undersöka specialpedagogiska problem
- Specialpedagogiska problemområden
- Specialpedagogiska arbetssätt
- Forskningsprocessens alla steg
Delkurs 4 Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd
- Styrdokument
- Vetenskapliga, specialpedagogiska och etiska perspektiv på kartläggning
- Olika sätt att kartlägga behov av särskilt stöd
- Kartläggnings-, åtgärds- och uppföljningsprocess
- Individuell planering inom olika verksamheter, t ex åtgärdsprogram, individuell plan
- Fältstudier och tillämningsuppgifter i pedagogisk verksamhet
Undervisning
Föreläsning, seminarier, fältövningar, tillämpningsuppgifter, grupparbeten och handledning.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30, 22,5 hp vari ingår 7,5 hp vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik eller motsvarande.
Examination
Vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik. Seminarium och gruppuppgift, delkurs 2 (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Likvärdighet, mångald och inkludering ur ett samhällspersp. Skriftlig och/eller muntlig tentamen, delkurs 1 (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik. Skriftlig och/eller muntlig tentamen, delkurs 2 (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att formulera och undersöka specialpedagogiska problem. Skriftlig och/eller muntlig tentamen, delkurs 3 (INL3), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd. Skriftlig redovisning och/eller muntlig tentamen, delkurs 4 (INL4), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd. Fältstudier, delkurs 4 (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Likvärdighet, mångfald och inkludering ur ett samhällspersp. Seminarium och övningar, delkurs 1 (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Att formulera och undersöka specialpedagogiska problem. Seminarium och grupparbete, delkurs 3 (SEM2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd. Seminarier och grupparbeten, delkurs 4 (SEM3), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1, INL2 och INL4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuella studiehandledningar.