Kursplan - Kvalificerade samtal
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA040
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barns tankar om livet : en ebok från Natur och kultur
Stockholm : Natur och kultur, 2003
ISBN: 91-27-09217-8 LIBRIS-ID: 9194753
URL: Länk
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Referenslitteratur
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 115 s.
ISBN: 91-44-00235-1 ; 230:00 LIBRIS-ID: 8352562
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Övrigt
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
- planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
- redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
- analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
- visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik.
- Kartläggande, utredande samtal.
- Samtal med barn och unga.
- Konsultation, vägledning och rådgivning.
- Praktiskt vetenskapligt arbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller 180 hp med huvudämne i specialpedagogik, handikappvetenskap, hälsovård, pedagogik, social omsorg, socialt arbete eller annat ämne som bedöms relevant. Dessutom krävs Sv B och En A.
Examination
Skriftlig förberedelse. Deltagande i och skriftlig utvärdering av tre kollegiala samtal på högskolan (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift. Förbereda, leda, dokumentera, transkribera, analysera och redovisa samtal i specialpedagogisk, pedagogisk eller psykosocial verksamhet (GRU2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium. Skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk närvaro (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på GRU2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd