Kursplan - Specialpedagogisk Forskning - teori och metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA028
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs individuellt i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till fördjupning av kunskaper om vetenskapliga kvalitetskriterier inom olika forskningstraditioner relevanta för specialpedagogiska frågeställningar.
Lärandemål
- redogöra för vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsprocesser inom olika forskningstraditioner samt motivera skillnader och likheter mellan dessa
- tillämpa vetenskapliga kriterier i granskningar av vetenskapliga studier och bedöma värdet av studierna
Innehåll
- forskningstraditioner
- forskningsprocessen
- vetenskapliga kvalitetskriterier
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
-52,5 hp från Allmänt utbildningsområde där Forskningsmetod för lärare ingår (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt - 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Skriftlig tentamen (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Deltagande i seminarier. Obligatorisk närvaro (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.