Kursplan - Samtal med barn och ungdomar
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA026
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Barns tankar om livet : en ebok från Natur och kultur
Stockholm : Natur och kultur, 2003
ISBN: 91-27-09217-8 LIBRIS-ID: 9194753
URL: Länk
Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2007 - 162, [5] s.
ISBN: 978-91-7205-583-4 LIBRIS-ID: 10565172
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Barnets bästa : från vision till verklighet
1. uppl. : Stockholm : Barnombudsmannen, 2001 - 126 s.
ISBN: 91-38-31834-2 LIBRIS-ID: 7267390
Webbadresser
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Referenslitteratur
Att samtala med barn : genom att lyssna med fyra öron
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2010 - 195 s.
ISBN: 978-91-27-12128-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11700863
Samtalsbilder : en väg till kommunikation med barn
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 143, [2] s., 15 pl.-bl.
ISBN: 91-44-03576-4 LIBRIS-ID: 9892724
Kan vi prata med barn om allt? : de svåra samtalen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 168 s.
ISBN: 9789144057576 LIBRIS-ID: 11885392
Syfte
Kursens syftar till att de studerande utvecklar grundläggande kunskaper om samtal med barn och ungdomar vid pedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- redogöra för förutsättningar och former för samtal med barn och ungdomar
- planera, genomföra och redovisa samtal med barn och ungdomar samt analysera dessa utifrån olika teoretiska perspektiv
- redogöra för och reflektera kring barnperspektivet i samtal
Innehåll
- Teoretiska och metodiska perspektiv på barnsamtal
- Reflekterande, lärande och läkande samtal
- Att tolka och analysera samtal med barn och ungdomar
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältarbete.
Särskild behörighet
Minst 100 hp på grundläggande nivå samt Grundläggande samtalsmetodik 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Analysera och redovisa transkriberade samtal enl PRO 1 (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältuppgift, samtalsövningar. Se anvisningar i studiehandledningen (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier och övningar (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För betyg VG krävs VG på INL 1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd