Kursplan - Vetenskapliga forskningsmetoder i specialpedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA021
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 153 s.
ISBN: 91-44-01020-6 ; 292:00 LIBRIS-ID: 8352794
Syfte
Kursen syftar till vidareutveckla vetenskapliga förhållningssätt och kunskaper om forskningstraditioner och metoder.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- tillämpa olika forskningsmetoder och identifiera styrkor och svagheter utifrån litteraturen och i förhållande till specialpedagogiska frågeställningar
- beskriva forskningsetiska principer inom human- och samhällsvetenskaplig forskning
Innehåll
- forskningstraditioner, -metoder och etik relevanta för specialpedagogik.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältövningar, grupparbeten.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30 eller motsvarande där 22,5 hp är genomförda vari teorier om specialpedagogisk vetenskap ingår.
Examination
Seminarium och gruppuppgift (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.