Kursplan - Individ och miljö - Helhetsperspektiv på utveckling, lärande och åtgärder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA017
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Syfte
Kursens syfte är att orientera om barns och ungdomars utveckling och lärande, samt specialpedagogisk intervention med systemteoretiska och utvecklingsekologiska aspekter.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- beskriva och förklara barns och ungdomars utveckling och lärande utifrån utvecklingsekologiskt perspektiv
- förklara och ge exempel på hur systemteori kan tillämpas i specialpedagogiska interventioner och i nätverksarbete
Innehåll
- Barns och ungdomars utveckling och lärande
- Samverkan individ och miljö
- Systemteorier och utvecklingsekologi
- Problemlösningsmodell för åtgärder
- Kartläggning av nätverk
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter och seminarier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik förr och nu 7,5 hp alternativt student vid lärarprogrammet på MDH med genomförd AU 1 eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift enligt anvisningar (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier enligt studiehandledningen (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.