Kursplan - Examensarbete i specialpedagogik, avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA009
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Individuellt anpassad litteratur i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper i forskningsmetod samt kvalitets- och utvecklingsfrågor inom det specialpedagogiska verksamhetsfältet. Kursen syftar vidare till att den studerande utvecklar förmåga att på ett analytiskt sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande praktiskt pedagogiska yrkesverksamheten.
Lärandemål
- självständigt identifiera, formulera och analysera ett för ämnet relevant problemområde
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera specialpedagogisk forskning utifrån kriterier på vetenskaplighet
- genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en specialpedagogisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning i anslutning till det pedagogiska arbetet inom förskola och skola. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre uppsatser eller utvecklingsarbeten. För vidare instruktioner angående ventileringstillfällena hänvisas till studiehandledningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5 + 82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU alternativt 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.