Kursplan - Specialpedagogik i tiden
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA006
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Kompendier
Kategorisering av barns problem i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårsrapporter läsåren 1944/45-1988/89.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Syfte
Kursens syfte är att orientera om det specialpedagogiska verksamhetsfältets framväxt, dess samhälleliga intentioner såväl som olika specialpedagogiska perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- beskriva och sammanfatta hur det specialpedagogiska verksamhetsfältet utvecklats historiskt samt ge exempel på dess nutida förutsättningar
- identifiera och ge exempel på centrala specialpedagogiska frågeställningar och problemområden som är aktuella idag
- redogöra för konsekvenser av olika perspektiv på specialpedagogik vid arbete med barn i behov av särskilt stöd
- beskriva och ge exempel på hur aktuella styrdokument påverkar olika pedagogiska och sociala verksamheter främst avseende attityder till och arbete med barn i behov av särskilt stöd
Innehåll
- specialpedagogik och specialpedagogiska problemområden i samhällshistorisk belysning
- specialpedagogiska perspektiv och pedagogisk åtgärd
- pedagogiska strategier och styrdokument
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (INL1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier och grupparbeten. Obligatorisk närvaro (SEM1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.