Kursplan - Lärare och handledning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SPE129
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande skall skaffa sig kännedom om bakomliggande teorier för olika handledningsstrategier och utifrån dessa göra välgrundade val av handledningsstrategi. Individuell praktisk yrkesteori skall dokumenteras och användas som analysredskap för olika handledningsstrategier.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- muntligt redovisa sin kunskap om bakomliggande teorier för handledning
- muntligt och skriftligt identifiera och analysera sin egen strategi för handledning
- muntligt och skriftligt beskriva sin individuella praktiska yrkesteori och reflektera över hur den påverkar egen strategi för handledning
- självständigt dokumentera och redovisa egen strategi för handledning
- redovisa sin samlade kunskap kring handledning i en individuell portfoliodokumentation
Innehåll
- Praktisk yrkesteori
- Teorier för handledning
- Handledning som form och process
- Professionella samtal som redskap vid handledning
- Handledarens och arbetslagets roll i verksamhetsförlagd utbildning
- Strategier för handledning
- Handledda övningar
- Portfoliodokumentation
Undervisning
Föreläsningar/introduktion, seminarier och handledda övningar.
Särskild behörighet
Lärarexamen.
Examination
Portfoliometoden. Redovisas muntligt och skriftligt (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd