Kursplan - Pedagogik i arbetslivet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA068
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälsans mysterium
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 271 s.
ISBN: 91-27-11027-3 LIBRIS-ID: 9828174
Sociala relationer i arbetslivet : studier från föränderliga arbetsplatser
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-66823-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12033753
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Studiecirklar, hälsa och demokrati . : en utvärdering av Landstinget Sörmlands studiecirkelsatsning Det goda livet
Eskilstuna : Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap, Mälardalens högsk., 2003 - 75, [22] s.
ISBN: 91-85231-01-0 LIBRIS-ID: 9352439
Organisationsteori för offentlig sektor
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 237 s.
ISBN: 91-47-07596-1 LIBRIS-ID: 9872156
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-44-07394-1 LIBRIS-ID: 13430290
Refereneslitteratur
En teori om organisering
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 180 s.
ISBN: 91-44-03896-8 LIBRIS-ID: 10030720
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 417 s.
ISBN: 9144036388 LIBRIS-ID: 9987551
Organisationsbeteende i nytt perspektiv
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 346 s.
ISBN: 91-47-06366-1 : 455:00 LIBRIS-ID: 8430172
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-44-05846-7 LIBRIS-ID: 11659560
The dynamics of organizations and healthy work
1. uppl. : Växjö : Linnéuniversitetet, Institutionen för samhällsvetenskaper, cop. 2010 - 159 s.
ISBN: 978-91-86491-58-1 LIBRIS-ID: 12093522
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 223 s.
ISBN: 91-44-02284-0 : 318:00 LIBRIS-ID: 8426209
Organisationspedagogik : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 134 s.
ISBN: 978-91-44-05996-9 LIBRIS-ID: 12069120
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s.
ISBN: 978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID: 12767141
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska förvärva kunskaper om pedagogiska processer i arbetslivet och kunna analysera organisationer och förändring utifrån olika teoretiska perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas studenten kunna:
- analysera organisationer och förändringar utifrån olika teoretiska perspektiv
- redogöra för relationen mellan förändring, lärande och hälsa
- förstå organisation och förändring som pedagogiska processer
- i en arbetsgrupp planera och genomföra organisationsanalyser
Innehåll
- Olika perspektiv på organisationer och förändring
- Relationen mellan lärande och hälsa vid organisationsförändringar
Undervisning
Föreläsningar, handledning och projektarbete.
Särskild behörighet
30 hp i Samhällsvetenskapligt ämne vari ingår vetenskapsteori och metod 7,5 hp eller 22,5 hp i vårdpedagogik.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.