Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan del I (profil musik och dans)
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA062
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kritiska händelser för lärande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 94 s.
ISBN: 978-91-44-07197-8 LIBRIS-ID: 12340464
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 95 s.
ISBN: 978-91-44-05332-5 LIBRIS-ID: 11310905
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Små, få och fattiga : om barn och folkhälsa
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 311 s.
ISBN: 91-44-02335-9 : 455:00 LIBRIS-ID: 8908565
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Förskolan : arena för barns lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-09961-0 LIBRIS-ID: 11863182
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Lekarkivet i förskolan : [lekar, ramsor, sånger och leksagor för samarbete och glädje]
1. uppl. : Malmö : Epago/Gleerups Utbildning, 2010 - 112 s.
ISBN: 978-91-40-67236-0 LIBRIS-ID: 11898135
Röstboken : tal-, röst- och sångövningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 135 s.
ISBN: 9789144053486 LIBRIS-ID: 11262612
Webadresser
Det önskvärda barnet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18224/1/gupea 2077 18224 1
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grundläggande teoretiska kunskaper om barns utveckling och lärande utifrån samhälls- och individperspektiv samt utveckla teoretisk kunskap om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskapen kring teorier om genus/kön, ålder, klass och etnicitet i särskild relation till förskolan som omsorgs-, fostrans-, lek- och lärandemiljö. Ytterligare ett syfte är att studenten grundlägger kunskapen om barns behov, hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper om dokumentation och dokumentationens betydelse för utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- identifiera och jämföra teorier om barns utveckling, lärande och lek
- förklara och problematisera lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans verksamhet
- tillämpa kunskaper om barns lärande och lek i förhållande till förskoleverksamhet med särskilt fokus på musik och dans som pedagogiska verktyg
- söka och kritiskt granska aktuell forskning kring barns utveckling och lärande
- sammanfatta teorier och forskning kring förskolan som omsorgs-, fostrans-, lek och lärandemiljö och ge exempel på hur teorier och metodik kan uttryckas i den pedagogiska verksamheten
- beskriva och problematisera hur aspekter av genus/kön, ålder, klass och etnicitet gestaltas och kommer till uttryck i förhållande till barns utveckling och lärande i särskild relation till förskolans verksamhet
- redogöra för och diskutera barns behov, hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet
- redogöra för dokumentationens roll i förskolans verksamhet
Innehåll
- Teorier om barns utveckling och lärande
- Teorier om lek
- Teorier om socialisation
- Barns utveckling och lärande genom, och i relation till, dans och musik
- Genus/kön, ålder, klass och etnicitet - identitet och kultur
- Barns hälsa och välmående
- Dokumentationsmetoder
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
Antagen till Förskollärarprogrammet.
Examination
Muntlig tentamen i grupp. Teorier om lek (GRU1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell fältstudierapport. Identitet och kultur (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium. Individuellt. Barns hälsa och välmående (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell hemtentamen. Barns utveckling och lärande (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.