Kursplan - Pedagogik 61-90
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA060
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2007 - 234 s.
ISBN: 9140650707 LIBRIS-ID: 10522457
URL: Omslagsbild
Reflexiva intervjuer
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 170 s.
ISBN: 91-44-01674-3 : 268:00 LIBRIS-ID: 8394786
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Övrigt
Hej. Kunde inte hitta de här två. 1)Strömquist, S. (2005). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier (5e uppl.). Malmö: Gleerup. 2)Larsson, Staffan. (1986). Kvalitativ analys. Exemplet fenomenografi. Lund: Studentlitteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig fördjupande kunskaper om pedagogik som forskningsdisciplin och tillämpa kunskaperna i ett uppsatsarbete. Kursen förbereder för studier på avancerad nivå i pedagogik.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas studenten kunna:
- identifiera och redogöra för kunskapsteoretiska och forskningsmetodologiska ansatser
- formulera och motivera ett eget valt pedagogiskt problemområde utifrån olika kunskapsteoretiska, metodologiska och etiska överväganden
- samla in och analysera empiriskt material
- skriftligt redovisa och muntligt försvara sin studie samt kritiskt granska den vetenskapliga kvalitén i en annan pedagogisk studie
Innehåll
Delkurs 1 Det pedagogiska forskningsfältet
- Problemformulering och litteraturorientering inför uppsatsarbetet
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod 3
- Metodologiska perspektiv och kunskapsteoretiska grunder
- Formulera en forskningsdesign till det självständiga arbetet
- Fördjupade kunskaper om insamling och analys av empiri
Delkurs 3 Uppsats
- Genomförande av ett självständigt arbete på vetenskaplig grund
- Skriva en rapport i form av en uppsats
- Kristisk granskning av annan students självständiga arbete
- Vid ett oppositionstillfälle vara diskutant av ett annat självständigt arbete
Undervisning
Seminarier och handledning. Handledning kan ges enskilt eller i grupp, totalt fyra handledningstillfällen/ uppsats.
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30 samt Pedagogik 31-60. Av dessa skall minst 50 hp vara slutförda varav 15 hp i vetenskapsteori och metod eller motsvarande.
Examination
Det pedagogiska forskningsfältet (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Vetenskapsteori och metod 3 (SEM1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.