Kursplan - Vuxna i förändring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA057
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-06806-0 LIBRIS-ID: 12074118
Adult education and lifelong learning : theory and practice
4th ed. : London : Routledge, 2010. - xiv, 338 p.
ISBN: 0-415-49481-8 (pbk.) : ¹25.99 LIBRIS-ID: 11774154
Contemporary theories of learning : learning theorists ... in their own words
New York : Routledge, 2009 - viii, 235 s.
ISBN: 978-0-415-47344-6 (pbk.) LIBRIS-ID: 11291517
Pedagogisk filosofi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 279 s.
ISBN: 9789144018904 LIBRIS-ID: 10353505
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla kunskap om hur vuxna lär av och genom förändringar i samhälle och livssituation.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp och teoribildningar inom det vuxenpedagogiska forskningsfältet
- diskutera och problematisera vuxnas lärande i relation till förändringar
- diskutera och problematisera olika miljöers betydelser för lärande
Innehåll
- Teorier om vuxnas lärande
- Villkor för lärande i olika miljöer och sammanhang
- Lärande och förändring på individ- och samhällsnivå
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och/eller distansplattform.
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30, 22,5 hp vari ingår vetenskapsteori och metod 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.