Kursplan - Pedagogik 31-60
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA055
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Studiecirklar, hälsa och demokrati . : en utvärdering av Landstinget Sörmlands studiecirkelsatsning Det goda livet
Eskilstuna : Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap, Mälardalens högsk., 2003 - 75, [22] s.
ISBN: 91-85231-01-0 LIBRIS-ID: 9352439
Hälsans mysterium
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 271 s.
ISBN: 91-27-11027-3 LIBRIS-ID: 9828174
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Organisationsteori för offentlig sektor
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 237 s.
ISBN: 91-47-07596-1 LIBRIS-ID: 9872156
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-44-07394-1 LIBRIS-ID: 13430290
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Sociala relationer i arbetslivet : studier från föränderliga arbetsplatser
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-66823-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12033753
Pedagogisk filosofi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 279 s.
ISBN: 9789144018904 LIBRIS-ID: 10353505
Det mångkulturella samhället och erkännandets politik
2., rev. uppl. : Göteborg : Daidalos, 1999 - 173 s.
ISBN: 91-7173-108-3 ; 190:00 LIBRIS-ID: 8371275
Contemporary theories of learning : learning theorists ... in their own words
New York : Routledge, 2009 - viii, 235 s.
ISBN: 978-0-415-47344-6 (pbk.) LIBRIS-ID: 11291517
Adult education and lifelong learning : theory and practice
4th ed. : London : Routledge, 2010. - xiv, 338 p.
ISBN: 0-415-49481-8 (pbk.) : ¹25.99 LIBRIS-ID: 11774154
Artiklar
Recognistion of Prior Learning as Practice for Differential Inclusion and Exclusion of Imingrants in Sweden.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Perspectives on the sustainability of activities within online learning communities. In. J. Web Based Communities. Vol. 3, NO. 1.
,, 2007
Motives, commitment and student identity in higher education - experiences of non-traditional students in Sweden. Studies in the education of Adults Vol. 45, No. 2, Autumn
,, 2013
Webbadresser
Röster om delatkighet och delaktighetens röster
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:37802/FULLTEXT01
Referenslitteratur
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 223 s.
ISBN: 91-44-02284-0 : 318:00 LIBRIS-ID: 8426209
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s.
ISBN: 978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID: 12767141
En teori om organisering
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 180 s.
ISBN: 91-44-03896-8 LIBRIS-ID: 10030720
Uppsatshandbok : hur du lyckas med din uppsats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 148 s.
ISBN: 91-44-03463-6 LIBRIS-ID: 10150836
URL: Omslagsbild
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 155 s.
ISBN: 9789140670397 LIBRIS-ID: 11877763
Organisationsbeteende i nytt perspektiv
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 346 s.
ISBN: 91-47-06366-1 : 455:00 LIBRIS-ID: 8430172
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 417 s.
ISBN: 9144036388 LIBRIS-ID: 9987551
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
2., [översedda] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 133 s.
ISBN: 91-44-26842-4 ; 240:00 LIBRIS-ID: 8353420
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-44-05846-7 LIBRIS-ID: 11659560
Organisationspedagogik : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 134 s.
ISBN: 978-91-44-05996-9 LIBRIS-ID: 12069120
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
The dynamics of organizations and healthy work
1. uppl. : Växjö : Linnéuniversitetet, Institutionen för samhällsvetenskaper, cop. 2010 - 159 s.
ISBN: 978-91-86491-58-1 LIBRIS-ID: 12093522
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kompendium
Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 248 s.
ISBN: 91-44-04370-8 LIBRIS-ID: 9929841
Kunskap och människans redskap : teknik och lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 283 s.
ISBN: 9789144048321 LIBRIS-ID: 10683450
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-06806-0 LIBRIS-ID: 12074118
-
Böcker
Studiecirklar, hälsa och demokrati . : en utvärdering av Landstinget Sörmlands studiecirkelsatsning Det goda livet
Eskilstuna : Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap, Mälardalens högsk., 2003 - 75, [22] s.
ISBN: 91-85231-01-0 LIBRIS-ID: 9352439
Hälsans mysterium
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 271 s.
ISBN: 91-27-11027-3 LIBRIS-ID: 9828174
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Organisationsteori för offentlig sektor
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 237 s.
ISBN: 91-47-07596-1 LIBRIS-ID: 9872156
Contemporary theories of learning : learning theorists ... in their own words
New York : Routledge, 2009 - viii, 235 s.
ISBN: 978-0-415-47344-6 (pbk.) LIBRIS-ID: 11291517
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Organisationslärande : från kunskap till kompetens
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-44-07394-1 LIBRIS-ID: 13430290
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Adult education and lifelong learning : theory and practice
4th ed. : London : Routledge, 2010. - xiv, 338 p.
ISBN: 0-415-49481-8 (pbk.) : ¹25.99 LIBRIS-ID: 11774154
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-06806-0 LIBRIS-ID: 12074118
Sociala relationer i arbetslivet : studier från föränderliga arbetsplatser
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-66823-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12033753
Pedagogisk filosofi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 279 s.
ISBN: 9789144018904 LIBRIS-ID: 10353505
Det mångkulturella samhället och erkännandets politik
2., rev. uppl. : Göteborg : Daidalos, 1999 - 173 s.
ISBN: 91-7173-108-3 ; 190:00 LIBRIS-ID: 8371275
Artiklar
Recognistion of Prior Learning as Practice for Differential Inclusion and Exclusion of Imingrants in Sweden.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Webbadresser
Röster om delatkighet och delaktighetens röster
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:37802/FULLTEXT01
Referenslitteratur
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 223 s.
ISBN: 91-44-02284-0 : 318:00 LIBRIS-ID: 8426209
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s.
ISBN: 978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID: 12767141
En teori om organisering
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 180 s.
ISBN: 91-44-03896-8 LIBRIS-ID: 10030720
Uppsatshandbok : hur du lyckas med din uppsats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 148 s.
ISBN: 91-44-03463-6 LIBRIS-ID: 10150836
URL: Omslagsbild
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 155 s.
ISBN: 9789140670397 LIBRIS-ID: 11877763
Organisationsbeteende i nytt perspektiv
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 346 s.
ISBN: 91-47-06366-1 : 455:00 LIBRIS-ID: 8430172
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 417 s.
ISBN: 9144036388 LIBRIS-ID: 9987551
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
2., [översedda] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 133 s.
ISBN: 91-44-26842-4 ; 240:00 LIBRIS-ID: 8353420
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 208 s.
ISBN: 978-91-44-05846-7 LIBRIS-ID: 11659560
Organisationspedagogik : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 134 s.
ISBN: 978-91-44-05996-9 LIBRIS-ID: 12069120
Samarbetshälsa : om effektivt samarbete och välbefinnande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 177 s.
ISBN: 978-91-44-06057-6 LIBRIS-ID: 12320902
The dynamics of organizations and healthy work
1. uppl. : Växjö : Linnéuniversitetet, Institutionen för samhällsvetenskaper, cop. 2010 - 159 s.
ISBN: 978-91-86491-58-1 LIBRIS-ID: 12093522
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska förvärva kunskaper från olika pedagogiska forskningsfält med inriktning mot mångfald, vuxnas lärande och arbetsliv. Studenten ska också förvärva kunskaper om vetenskaplig forskning i pedagogik, tillämpa olika forskningsmetoder samt förstå metodernas betydelse för det vetenskapliga arbetet.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas studenten kunna:
Delkurs 1 Möten med mångfald
- redogöra för och kritiskt granska grundläggande teorier om mångfald och olikhet i relation till nutida samhällsutveckling
- redogöra för hur individens tidigare erfarenhet av samhällets institutioner påverkar individens handlingsutrymme och möjligheter
Delkurs 2 Vuxna i förändring
- redogöra för centrala begrepp och teoribildningar inom det vuxenpedagogiska forskningsfältet
- diskutera och problematisera vuxnas lärande i relation till förändring
- diskutera och problematisera olika miljöers betydelse för lärande
Delkurs 3 Vetenskapsteori och metod 2
-visa kännedom om olika metodansatser
-visa förmåga att bearbeta empiriskt material utifrån olika ansatser
-tillämpa sina kunskaper om den vetenskapliga forskningsprocessen och forskningsetiska hänsynstaganden
Delkurs 4 Pedagogik i arbetslivet
-analysera organisationer och förändringar utifrån olika teoretiska perspektiv
-redogöra för relationen mellan förändring, lärande och hälsa
-förstå organisation och förändring som pedagogiska processer
- i en arbetsgrupp planera och genomföra organisationsanalyser
Innehåll
Delkurs 1 Möten med mångfald
- Diskurser om mångfald och bemötande
- Marginaliserings- och exkluderingspraktiker i samhällets institutioner
Delkurs 2 Vuxna i förändring
- Teorier om vuxnas lärande
- Villkor för lärande i olika miljöer och sammanhang
- Lärande och förändring på individ- och samhällsnivå
Delkurs 3 Vetenskapsteori och metod 2
- Vetenskapsfilosofiska traditioner
- Tillämpning av olika metodansatser
- Forskningsprocessen
- Forskningsetik
- Planering av ett mindre vetenskapligt arbete
Delkurs 4 Pedagogik i arbetslivet
- Olika perspektiv på organisationer och förändring
- Relationen mellan lärande och hälsa vid organisationsförändringar
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30, 22,5 hp vari ingår vetenskapsteori och metod 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Möten med mångfald (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Vuxna i förändring (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Vetenskapsteori och metod 2 (INL3), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Pedagogik i arbetslivet (INL4), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Möten med mångfald. Projektrapport (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Vetenskapsteori och metod (PRO2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Pedagogik i arbetslivet (PRO3), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Möten med mångfald (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs betyget VG på tre inlämningsuppgifter (INL).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.