Kursplan - Pedagogik 1-15
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA052
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-44-05854-2 LIBRIS-ID: 12097206
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 121 s.
ISBN: 978-91-44-04817-8 LIBRIS-ID: 11293225
URL: Omslagsbild
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053936 LIBRIS-ID: 11311549
Kompendier
Kompendium till PEA054
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Framtidsvägar - en huvudled eller en skiljeväg?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Demokrati och inkludering
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Det svenska utbildningssystemets fördelse. Olika perspektiv på den svenska läroverksutbildningens utveckling under 1800-talet.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2003
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förmåga att identifiera och kritiskt förhålla sig till pedagogik som fält och forskningsområde, dess spänningsfält, teorier och begrepp. Kursen syftar även till att introducera studenten till grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
Delkurs 1 Introduktion till pedagogik
- beskriva idétraditioner och teorier som har haft betydelse för den pedagogiska disciplinens framväxt och tillämpningsområden
- uppvisa grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande
Delkurs 2 Utbildning och samhälle
- identifiera och diskutera i samhället förekommande frågeställningar kring utbildning och lärande i ett historiskt och ett samtida perspektiv
- beskriva och förklara olika teorier och deras syn kunskap, utbildning och lärande
Innehåll
Delkurs 1
- Introduktion till pedagogik som fält och forskningsområde
- Introduktion till akademiskt skrivande
Delkurs 2
- Kunskap, utbildning och lärande ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Introduktion till pedagogiken (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Utbildning och samhälle (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till kursens studiehandledning.