Kursplan - Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA046
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson, 2007 - 199 s.
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.) LIBRIS-ID: 10304857
Mig äger ingen
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas, 2008 - 293, [1] s.
ISBN: 978-91-7389-321-3 LIBRIS-ID: 10621999
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 205 s.
ISBN: 9789147105755 LIBRIS-ID: 17133887
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 146 s.
ISBN: 9789144091624 LIBRIS-ID: 14554483
Artiklar
Barnperspektiv som ideologiskt och/eller metodologiskt begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson, 2007 - 199 s.
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.) LIBRIS-ID: 10304857
Mig äger ingen
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas, 2008 - 293, [1] s.
ISBN: 978-91-7389-321-3 LIBRIS-ID: 10621999
Barn, barndom och föräldraskap
Stockholm : Carlsson, 2009 - 332 s.
ISBN: 9789173312875 (inb.) LIBRIS-ID: 11573842
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Artiklar
Barns perspektiv i pedagogisk forskning och praxis
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barnperspektiv som ideologiskt och/eller metodologiskt begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall utveckla grundläggande kunskap kring begreppen barn och barndom och dess olika innebörder ur ett historiskt och samtida perspektiv. Vidare är syftet att utveckla kunskap om hur synen på barn och barndom påverkat och påverkar barns uppväxtvillkor samt grundlägga teoretisk kunskap om begreppen etnicitet, genus och klass. Kursen syftar även till att den studerande skall utforska och problematisera hur etiska och demokratiska värden påverkar förskolebarns vardagsvärld.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- redogöra för begreppen barn och barndom och barnperspektiv samt beskriva hur förståelsen av dessa förändrats över tid
- enskilt och i dialog med andra, analysera och diskutera konsekvenser av en förändrad syn på barn och barndom i förhållande till förskolans roll och utveckling i samhället
- beskriva Konventionen om barns rättigheter, dess framväxt och implementering kopplat till samtida innebörder av, och metodik för barns inflytande och delaktighet
- redogöra för barns uppväxtvillkor i förhållande till begrepp som etnicitet, genus/kön och klass
Innehåll
- Barn och barndom i ett historiskt perspektiv
- Förskolans roll och barns uppväxtvillkor ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Konventionen om barns rättigheter och värdegrunden
- Den institutionaliserade barndomen
- Etnicitet, genus/kön, klass
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier.
Särskild behörighet
Antagen till Förskollärarprogrammet.
Examination
Individuell hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift, fältstudierapport (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.