Kursplan - Lek, lärande och utveckling 2
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA034
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Fantasi och kreativitet i barndomen
Göteborg : Daidalos, 1995 - 111 s.
ISBN: 91-7173-011-7 ; 170:00 LIBRIS-ID: 8371243
Barns visuella kulturer : skolplanscher och idolbilder
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 192 s.
ISBN: 91-44-03794-5 LIBRIS-ID: 10237246
URL: Länk
Rum för barn - rum för kunskap : kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 181 s.
ISBN: 978-91-47-08405-0 LIBRIS-ID: 10302466
Undervisa i pedagogiskt drama : från dramaövningar till utvecklingsarbete
3., förnyade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 281 s.
ISBN: 9789144047331 LIBRIS-ID: 10352169
Manlighet i fokus : en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 207 s.
ISBN: 91-47-05214-7 LIBRIS-ID: 10036803
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Barns multimediala berättande : en länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2007 - 157 s.
ISBN: 978-91-7346-589-2 LIBRIS-ID: 10621726
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 269 s.
ISBN: 91-47-05133-7 : 338:00 LIBRIS-ID: 8893503
Bildskapande i förskola och skola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 232 s.
ISBN: 978-91-44-06126-9 LIBRIS-ID: 11909105
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-04555-9 LIBRIS-ID: 10289361
URL: Omslagsbild
Barns livsvärld : genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 188 s.
ISBN: 978-91-44-06123-8 LIBRIS-ID: 11909103
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2010 - 44 s.
ISBN: 978-91-86491-56-7 LIBRIS-ID: 12090119
URL: Fulltext
Jämställdhet i förskolan : om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete : slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer, 2006 - 325, [5] s.
ISBN: 91-38-22617-0 LIBRIS-ID: 10195960
URL: Länk
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 222 s.
ISBN: 978-91-47-09952-8 LIBRIS-ID: 12129958
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Skollagen (2010:800) : med Lagen om införande av skollagen (2010:801)
Stockholm : Norstedts juridik, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-39-11191-7 LIBRIS-ID: 12039043
Artiklar
An Interview Study of Gender Differrences in Preschool Teachers Attitudes Towards Childrens Play
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Övrigt
Tillkommer Diskrimineringslag (2008:567) Rättelseblad för läroplan för förskolan (SKOLFS 2011:69) samt referenslitteratur ca 500 sidor.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att vidga och fördjupa kunskaper från grundkursen Lek, lärande och utveckling 1. Den studerande skall utveckla kunskap kring genus, liksom kring etik och livsfrågor i relation till lek, lärande och utveckling i pedagogisk verksamhet samt i att teoretisera och analysera hur värden och normer gestaltas i barns, elevers och lärares vardag. Kursen syftar även till att utveckla medvetenhet, förståelse och praktiska färdigheter kring kommunikativa och estetiska uttrycksformer. Den verksamhetsförlagda utbildningen syftar till att fördjupa och vidga den praktiska erfarenheten och kunnandet i lärarprofessionen, att förankra denna i teori och forskning och att kritiskt granska och problematisera förhållandet mellan teori och praktik. Kursen syftar även till att ge grundläggande didaktisk kunskap i relation till genus, liksom till etik och livsfrågor i barns och elevers pedagogiska vardag.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- göra fördjupade pedagogiska och didaktiska analyser i relation till olika teoretiska perspektiv samt tillämpa och förstå vilka konsekvenser olika didaktiska teorier får för verksamheterna
- utveckla kunskap kring genus, liksom kring etik och livsfrågor i relation till lek, lärande och utveckling i pedagogisk verksamhet samt kompetens i att teoretisera och analysera hur värden och normer gestaltas i barns, elevers och lärares vardag
- utveckla medvetenhet, förståelse och färdigheter kring olika kommunikativa och estetiska uttrycksformer samt kunna definiera det utvidgade språkbegreppet
- kritiskt granska och problematisera förhållanden mellan teori och praktik och visa exempel på hur teorier blir förklaringsmodeller för den praktiska verksamheten
- ta ansvar för och organisera pedagogisk verksamhet med estetiska uttrycksformer för att stödja barns lek, lärande och utveckling
- reflektera kring samt dokumentera och analysera undervisningsprocesser såväl ur barns perspektiv som ur perspektiv av kreativ utveckling, lärprocess och det egna ledarskapet
Innehåll
- fördjupning från grundkurs avseende barns perspektiv, förhållningssätt, möten för lärande, dokumentation och barnsyn
- didaktiska aspekter på lek, lärande och utveckling
- reflektion och kritisk granskning av egna pedagogiska situationer
- lek och lärande ur genusperspektiv
- etik och livsfrågor
- kommunikativa och estetiska uttrycksformer
- vetenskapligt förhållningssätt
Undervisning
Föreläsningar, litteraturseminarier, studiegruppsarbete, fältstudier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Särskild behörighet
Lek, lärande och utveckling 1, 22,5 hp varav 6 hp ska vara VFU.
Examination
Etik och livsfrågor i förskola, fritidshem och skola. Redovisning av gruppuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Lek, lärande och utveckling utifrån genusperspektiv. Redovisning av fältstudie och analysuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (GRU2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Den kommunikativa och estetiska mångfalden. Gruppredovisning. Fem omprövningstillfällen ges (GRU3), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Den kommunikativa och estetiska mångfalden i möten. Obligatorisk närvaro krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. De progressiva bedömningskriterierna för VFU-nivån ska uppfyllas. Ett omprövningstillfälle ges.
Student som anses var uppenbart olämplig för utbildningen kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat (PRA1), 9 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Etik och livsfrågor i förskola, fritidshem och skola. Aktivt deltagande i undervisning och skriftlig inlämningsuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lek, lärande och utveckling utifrån genusperspektiv. Aktivt deltagande i undervisning och skriftlig inlämningsuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (TEN2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Den kommunikativa och estetiska mångfalden i möten. genom lek och lärande. Aktivt deltagande i undervisning och skriftlig inlämningsuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (TEN3), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Den kommunikativa och estetiska mångfalden - analysuppgift. Aktivt deltagande i undervisning och skriftlig inlämningsuppgift. Fem omprövningstillfällen ges (TEN4), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd