Kursplan - Didaktisk reflektion - att skapa lärandemiljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA029
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen vänder sig till verksamma lärare från skilda skolformer som undervisar i skilda ämnen, vilka önskar att vidareutveckla sin kunskap om didaktisk reflektion. Syftet med kursen är att, med stöd i den enskilde lärarens erfarenhet och kunskap och med hjälp av olika styrdokument, teorier och forskning, problematisera och reflektera över erfarenheter från den egna verksamheten.
Lärandemål
Studenten ska kunna analysera gällande styrdokument och aktuell forskning och utifrån denna kunskap reflektera över och kritiskt granska sin egen och andras praktik.
Detta innebär att studenten ska kunna:
- redogöra för exempel på teorier och aktuell forskning avseende reflektion
- diskutera styrdokument och lärarens uppdrag, särskilt avseende vilken presentation reflektion ges i styrdokumenten
- diskutera styrdokument och ämnesdidaktisk reflektion
- visa prov på egen reflektionsförmåga, skriftligt och muntligt
- identifiera aspekter av reflektion i texter med tema didaktisk reflektion från verksamma lärare
Innehåll
Kursen behandlar:
- Den enskilde lärarens erfarenheter och kunskap
- Styrdokument
- Teorier och forskning
- Problematisering och reflektion över erfarenheter från den egna verksamheten
Undervisning
Seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Examen på minst grundnivå om minst 180 hp, varav minst 60 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen, förskollärarexamen eller fritidspedagogexamen.
Examination
Att kommunicera sin lärandemiljö. Aktivt deltagande i seminarier och inlämningsuppgifter (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att reflektera över sin lärandemiljö (TEN2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarium och skriftliga inlämningsuppgifter.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För ytterligare information se studiehandledning.