Kursplan - Från inlärning till lärande - didaktiska perspektiv på skolarbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA028
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Den studerande ska tillägna sig fördjupade kunskaper om pedagogiska teorier samt perspektiv på lärande och arbetssätt med speciellt fokus på utvecklingen av skolans praktiska arbete och bemötandet av elever med olika förutsättningar och behov.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och beskriva för ämnet relevanta pedagogiska teorier och aspekter på lärande
- kritiskt granska grundläggande pedagogiska teorier om lärande och arbetssätt och värdera dessa i förhållande till skolans praktiska arbete
- föra teoretiska reflektioner över olika pedagogiska perspektiv på utvecklingen av skolans arbete och bemötandet av elever med olika förutsättningar och behov
- identifiera, beskriva och kritiskt reflektera över det egna skolarbetet i relation till för ämnet relevanta forsknings- och problemområden
Innehåll
Den studerande ska inhämta förståelse för och kunskaper om:
- För kursen relevanta uppfattningar om inlärning och lärande såsom behavioristiska, konstruktionistiska och sociokulturella perspektiv
- För kursen relevanta teorier om lärande och arbetssätt, såväl i ett nutida som i ett historiskt perspektiv
- Läroprocesser hos barn och ungdomar med svenska som andraspråk, samt modersmålets betydelse för lärandet
- Mångfaldens betydelse för lärandeprocesser i och utanför skolan
Undervisning
Föreläsningar och seminarium.
Särskild behörighet
Examen på minst grundnivå om minst 180 hp, varav minst 60 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen, förskollärarexamen eller fritidspedagogexamen.
Examination
Från inlärning till lärande - didaktiska persp på skolarbete (TEN1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.