Kursplan - Pedagogiskt ledarskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA015
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s.
ISBN: 978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID: 12767141
Kommunikation i organisationer
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 281 s.
ISBN: 978-91-47-09483-7 LIBRIS-ID: 12755875
Leading with questions : how leaders find the right solutions by knowing what to ask
1st ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2005 - viii, 216 p.
ISBN: 0-7879-7746-2 (inb.) LIBRIS-ID: 10000788
Syfte
Att de studerande tillägnar sig grundläggande begrepp utifrån ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap och problematiserar ledarskapets förutsättningar.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- beskriva teoretiska perspektiv på ledarskap
- formulera strategier för ledarskap som pedagogisk praktik
- problematisera begreppet pedagogiskt ledarskap
Innehåll
Kursen behandlar forskning om ledarskap i olika former av ledarskapsideal och kommunikationsformer.
Undervisning
Kursens innehåll bearbetas i tre kursmoment i form av seminariediskussion.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Teoretiska perspektiv på ledarskap (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Strategier för pedagogiskt ledarskap som pedagogisk praktik (SEM2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Pedagogiskt ledarskap som managementfenomen (SEM3), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår ej i grundkurser i Pedagogik 1- 30 poäng.