Kursplan - Språk- och matematikutveckling i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU122
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att med stöd av utvecklingspedagogisk teori göra barnskötare medvetna om hur förskolebarn tänker och samtalar kring språk och matematik. Utifrån den förståelsen ska den studerande kunna integrera språk och matematik i förskolemiljön för att skapa lärande.
Lärandemål
Efter genomgångna studier ska den studerande kunna:
- beskriva grundläggande språkliga och matematiska begrepp
- analysera styrdokumenten ur praktisk-pedagogiskt och teoretiskt perspektiv, vilket innebär att kunna redogöra för meningen med och betydelsen av förskolans mål vad gäller barns tankar och lärprocesser i språk och matematik
- utgå från barns erfarenheter i ett utvecklingspedagogiskt perspektiv i arbetet inom förskolan
- bli medveten om och reflektera över sitt eget förhållningssätt till språk- och matematikutveckling
- vara medveten om vilken inverkans barns språkliga och kulturella bakgrund har på deras språk- och matematikutveckling
- stödja barns tänkande och lärande kring språk och matematik
- utveckla barns språkliga och matematiska medvetenhet genom leken
- identifiera och skapa arbetssituationer i förskolan, vilka väcker lust och nyfikenhet att upptäcka språkliga och matematiska samband
Innehåll
I kursen ingår litteratur- och fältstudier
- den teoretiska och praktiska ramen för språk- och matematikutvecklande arbete i förskolan
- styrdokument i nationellt perspektiv
- olika teorier om barns språk- och matematikutveckling
- pedagogiska språk- och matematikmiljöer, såväl fysiska som sociala
- uppföljning och utvärdering av aktiviteter i förskolan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, arbete i studiegrupper och fältstudier. Aktivt deltagande krävs både vid campusträffar och vid arbete i studiegrupper.
Om kursen ges som distanskurs sker undervisning via kurshemsida och med obligatoriska campusförlagda träffar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Den teoretiska o praktiska ramen f språk- o matematikutv arb. Aktivt deltagande i seminarium och skriftlig gruppuppgift (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Reflektioner över eget arbete m språk- o matematikutv arbete (INL2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.