Kursplan - Språk- och matematikutvecklande miljöer i förskolan
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU121
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att med hjälp av den utvecklingspedagogiska teorin göra förskollärare medvetna om hur barn tänker och samtalar om språk och matematik. Utifrån den förståelsen ska studenten kunna integrera språk och matematik i olika miljöer för att skapa lärande i ett helhetsperspektiv.
Lärandemål
Efter genomgångna studier ska den studerande kunna:
- beskriva grundläggande språkliga och matematiska begrepp
- analysera styrdokumenten ur praktiskt-pedagogiskt och teoretiskt perspektiv, vilket innebär att kunna redogöra för meningen med och betydelsen av förskolans mål vad gäller barns tankar och lärprocesser i språk och matematik
- i den pedagogiska praktiken utgå från barns erfarenheter i ett utvecklingspedagogiskt perspektiv
- bli medveten om och reflektera över sitt eget förhållningssätt till språk och matematik
- redogöra för vilken inverkan barns språkliga och kulturella bakgrund har på deras språk- och matematikutveckling
- stödja och utmana barns variation av tänkande och lärande kring matematik och språk bl.a. i naturvetenskapliga sammanhang
- genom leken utveckla barns språkliga och matematiska medvetenhet med koppling till naturen
- identifiera, skapa och organisera kreativt arbetssätt i förskolans verksamhet som väcker lust och nyfikenhet att upptäcka språkliga och matematiska samband
- redogöra för kreativa språk- och matematikutvecklande miljöer, dvs. både sociala och fysiska miljöer och deras betydelse, samt ge exempel på hur dessa kan tillämpas i förskolan
- kommunicera med barn, föräldrar och personal om barns lärprocess i matematik och språk
- tillämpa vetenskapligt skrivande och använda ett vetenskapligt förhållningssätt i beskrivningen av kreativa språk- och matematiska miljöer
- genomföra adekvata uppföljningar och utvärderingar av olika aktiviteter utifrån läroplanens mål och riktlinjer
Innehåll
I kursen ingår litteratur- och fältstudier samt projektarbete
Delkurs 1, Den teoretiska och praktiska ramen för språk- och matematikutvecklande arbete i förskolan, 5 hp
- Styrdokument i nationellt perspektiv
- Olika teorier om barns språk- och matematikutveckling
- Vetenskapligt förhållningssätt
- Uppföljning och utvärdering av aktiviteter i förskolan
Delkurs 2, Pedagogiska språk- och matematikmiljöer, 5 hp
- Pedagogiska språk- och matematikmiljöer, både fysiska och sociala
Delkurs 3, Projektarbete, 5 hp
- Individuellt projekt
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, arbete i studiegrupper och fältstudier. Aktivt deltagande krävs både vid campusträffar och vid arbete i studiegrupper.
Om kursen ges som distanskurs sker undervisning via kurshemsida och med obligatoriska campusförlagda träffar.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Den teoretiska o praktiska ramen f språk- o matematikutv arb (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Pedagogiska språk- och matematikmiljöer (INL2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig rapport om projektet (PRO1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd