Kursplan - Naturvetenskap och teknik för lärare i åk 4-6, del II
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU110
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att vidareutveckla studenternas kunskaper i naturvetenskap, teknik och ämnesdidaktik på ett sådant sätt att de kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning i biologi, fysik, kemi och teknik i skolår 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i naturvetenskap och teknik
- kritiskt diskutera och reflektera över entreprenöriellt lärande och lärande för hållbar utveckling
- identifiera naturvetenskap och teknik i närmiljön och det omgivande samhället och använda denna som stöd för elevernas lärande
- planera, genomföra, utvärdera, och utveckla undervisning i naturvetenskap och teknik år 4-6 med utgångspunkt i nationella och lokala styrdokument samt ämnesdidaktisk forskning
- utvärdera och bedöma elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap och teknik i enlighet med skolans styrdokument
- använda IT i presentationer och framförande i kursens olika moment
Innehåll
- Kursens naturvetenskapliga och tekniska innehåll tar sin utgångspunkt i det centrala innehållet i nationella styrdokument
- Särskild vikt ägnas åt att ge studenten stöd i uttolkningen av det naturvetenskapliga och tekniska innehållet i kursplanerna och omsättandet av detta i en god elevverksamhet
- Bedömning av elevers kunskapsutveckling och betygsättning
- Naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt
- Entreprenöriellt lärande och hållbar utveckling
- Naturvetenskap och teknik i närområdet och det omgivande samhället
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, arbete på den egna skolan, studiebesök, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
Minst 7 högskolepoäng från kursen Naturvetenskap och teknik för lärare i åk 4-6, del 1 eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Laborationer, exkursioner samt konstruktionsövningar (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro. Obligatorisk närvaro vid studiebesök (NÄR1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Individuellt. Muntligt och skriftligt didaktiskt seminarium inkluderande fältstudier och elevbedömning (SEM1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Litteraturseminarium (SEM2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Individuell, skriftlig tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Genomförandet av kursen kräver tillgång till en klass, åk 4-6, för fältarbeten.