Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll - ämneslärare gy
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU107
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Hets! : en bok om skolan
Stockholm : Bonnier, 2011 - 330 s.
ISBN: 9789100125240 (inb.) LIBRIS-ID: 11865682
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Artiklar
Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterade ämnen.
Genusvetenskaplig tidskrift, 2009
URL: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf
Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
Review of Educational Research, 2000
Skolan, barnet och samhällslivet
2014
Hållbar utveckling i praktiken.
Skolverket, 2004
Att utbilda för hållbar utveckling - ett pluralistiskt perspektiv
Nyköpings kommun/Den Globala Skolan, 2010
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
www.fn.se, 2008
URL: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola
Skolverket, 2011
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket,
Övrigt
I kursen tillkommer ca 300 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 178 s.
ISBN: 91-44-03669-8 LIBRIS-ID: 9636616
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Hets! : en bok om skolan
Stockholm : Bonnier, 2011 - 330 s.
ISBN: 9789100125240 (inb.) LIBRIS-ID: 11865682
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Artiklar
Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterade ämnen.
Genusvetenskaplig tidskrift, 2009
URL: http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf
Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
Review of Educational Research, 2000
Skolan, barnet och samhällslivet
2014
Hållbar utveckling i praktiken.
Skolverket, 2004
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Shaping the Education of Tomorrow
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002166/216606e.pdf
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket,
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
www.fn.se, 2008
URL: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Övrigt
I kursen tillkommer ca 300 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Hets! : en bok om skolan
Stockholm : Bonnier, 2011 - 330 s.
ISBN: 9789100125240 (inb.) LIBRIS-ID: 11865682
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Kompendier
Demokratin och skolan som organisation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Education and the Democratic Person: Toward a Political Conception of Democratic Education
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration,I Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Vad räknas som kunskap i den svenska gymnasieskolan? I Utbildning och demokrati nr 2
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Webbadresser
Hållbar utveckling i skolan
Skolverket,
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Skolverket, 2011
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
www.fn.se, 2008
URL: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Övrigt
I kursen tillkommer ca 150 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 178 s.
ISBN: 91-44-03669-8 LIBRIS-ID: 9636616
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Hets! : en bok om skolan
Stockholm : Bonnier, 2011 - 330 s.
ISBN: 9789100125240 (inb.) LIBRIS-ID: 11865682
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Kompendier
Demokratin och skolan som organisation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Education and the Democratic Person: Toward a Political Conception of Democratic Education
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Webbadresser
Hållbar utveckling i skolan
Skolverket,
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Skolverket, 2011
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
www.fn.se, 2008
URL: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Övrigt
I kursen tillkommer ca 300 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skapa sig kunskap om skolväsendets historia, dess organisation och villkor samt förvärva en bred kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utifrån ett historiskt perspektiv redogöra för och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation i ett globaliserat samhälle
- definiera, analysera och tillämpa demokratibegreppet i förhållande till utbildningsväsendet, dess styrdokument och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- diskutera och kritiskt granska den egna fältskolan och undervisningen i det egna ämnet utifrån ett mångfalds - och genusperspektiv
-beskriva och jämföra olika läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
-analysera och kritiskt granska utbildningsväsendets styrdokument utifrån olika läroplansteoretiska, allmändidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv
-utifrån olika kunskapssyner välja ut, planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet.
Innehåll
- Utbildningsfilosofiska grunder
- Den svenska skolans framväxt och organisation i ett globalt samhällsperspektiv
- Olika läroplansteorier och allmändidaktiska perspektiv utifrån deras olika kunskapssyn
- Skolans styrdokument ur ett demokratiskt, läroplansteoretiskt och allmändidaktiskt perspektiv
- Skollagen och skolans styrdokument utifrån mänskliga rättigheter, mångfald- och genus
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Didaktikens frågor om innehåll, traditioner och metodik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Ämneslärarprogrammet.
Examination
Utbildningens villkor och organisation. Skriftlig tentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Läroplansteori och allmän didaktik. Skriftlig tentamen (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Undervisning för hållbar utveckling. Skriftlig och muntlig examination (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skolan i ett mångfalds- och genusperspektiv. Muntlig examination, fältstudie (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd