Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU105
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Bygg & konstruktion i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2007 - 123 s.
ISBN: 9789197659819 LIBRIS-ID: 10485206
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning, 2012 - 146 s.
ISBN: 9789197960021 LIBRIS-ID: 13455287
Teknikdidaktik i förskolan
Stockholm : Norstedt, 2013 - 160 s.
ISBN: 978-91-1-304570-2 LIBRIS-ID: 13865186
Artiklar
Avhandling, Vetenskapliga artiklar
(Kommer att finnas som pdf på Blackboard),
Webbadresser
Skolverket Läroplan för förskolan, Lpfö98 (rev.2010)
Skolverket, 2010
Mixing Ideas: A New Technique for Working with Young Children as Design Partners
Skolverket, 2004
Fler IT adresser kommer att presenteras under kursens gång
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Bertas experimentbok : spännande kemisagor från draklandet
Stockholm : P&K, 2008 - 48 s.
ISBN: 978-91-85107-19-3 LIBRIS-ID: 12095761
Russinhissen : enkla experiment i fysik och kemi
Järfälla : Hands-on Science Text, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-978178-0-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11681537
Naturvetenskapliga experiment för yngre barn
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 133 s.
ISBN: 978-91-44-05487-2 LIBRIS-ID: 11675755
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 80 s.
ISBN: 9789127413054 LIBRIS-ID: 10916636
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 215 s.
ISBN: 978-91-44-07673-7 LIBRIS-ID: 12328477
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson, 1991 - 325 s.
ISBN: 91-7798-443-9 (inb.) ; 190:00 LIBRIS-ID: 7666026
Att krama ett träd - och lära känna det
Lund : Tiedlund, cop. 2000 - 189 s.
ISBN: 91-88800-09-1 ; 249:00 LIBRIS-ID: 7775399
Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 239, [1] s.
ISBN: 91-47-05205-8 : 359:00 LIBRIS-ID: 9056329
Övrigt
Miljöer för lek, lärande och samspel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-02911-5 LIBRIS-ID: 10655291
Didaktiska studier från förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2008 - 176 s.
ISBN: 9789140664136 LIBRIS-ID: 11176357
Vad händer med lärandets objekt? : en studie av hur lärare och barn i förskolan kommunicerar naturvetenskapliga fenomen
Växjö : Växjö University Press, 2006 - 134, [6] s.
ISBN: 91-7636-521-2 LIBRIS-ID: 10276787
URL: Fulltext
Syfte
Syftet med kursen är att ge den studerande grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik och att studenten ska kunna förankra och använda dessa kunskaper i lärandeaktiviteter kopplat till olika lärmiljöer. Kursens syftar också till att studenten ska utveckla förmåga att kritiskt granska sitt förhållningssätt till naturvetenskap och teknik. Vidare ska den studerande utveckla förmågan att tillsammans med barnen upptäcka naturvetenskapliga och tekniska fenomen i sin vardagsmiljö. Kursen ska också synliggöra lärmiljöns betydelse i naturvetenskap och teknik för barns lärande.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- tillämpa närmiljön som lärmiljö inom naturvetenskap och teknik och känna till de vanligaste växterna och djuren i närmiljön
- beskriva och reflektera över hur man utifrån olika styrdokument gör medvetna didaktiska val inom naturvetenskap och teknik i sin yrkesutövning
- genomföra och analysera övningar och experiment kring natur och teknik där även leken som redskap blir synlig
- redogöra för och ge exempel på hur förskolläraren kan ta till vara barns nyfikenhet, vara medupptäckare och hjälpa barnen att synliggöra naturvetenskapliga och tekniska fenomen i sin vardag.
Innehåll
- Vatten, energi, kretslopp, växter och djur i närmiljön
- Vardagliga tekniska föremål och system, materialegenskaper, konstruktion och byggande
- Pedagogiska lärandemiljöer med fokus på utemiljön
- Ämnesdidaktik och styrdokument
- Hållbar utveckling
- IT som verktyg vid presentationer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar, studiebesök och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp förskolepedagogik samt 15 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Laborationer, exkursioner (LAB1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell. Muntlig och skriftlig redovisning, inkluderat med fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Grupp och individuell. Muntlig och skriftlig uppgift (SEM1) , 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd