Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik i skolår F-3, del II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU104
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Bedömning för lärande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 208 s.
ISBN: 9789113026831 (inb.) LIBRIS-ID: 11894855
Fysikbegrepp och experiment
Luleå : Norrlands skolkonsult, cop. 2005 - 304 s.
ISBN: 91-971215-3-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9963102
Webbadresser
Att se helheter i undervisningen. Naturvetenskapligt perspektiv. Forskning för skolan
Skolverket, 2012
Övrigt
Aktuella styrdokumen för grundskolan Artiklar Kompendium - science centerpedagogik Kompendium - bakningens kemi Internetadresser
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att vidareutveckla studenternas kunskaper i naturvetenskap, teknik och ämnesdidaktik på ett sådant sätt att de kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning i naturorienterande ämnen och teknik i skolår F-3 och i det utnyttja science center-pedagogik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i naturvetenskap och teknik
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i naturvetenskap och teknik år F-3
- tillämpa ett utforskande och upplevelsebaserat arbetssätt i egna undersökningar inom naturvetenskap och teknik
- arbeta tematiskt med naturvetenskap och teknik samt förstå och förklara hur dessa områden kan integreras med andra skolämnen
- använda estetiska uttrycksformer i ett naturvetenskapligt och/eller tekniskt utforskande projekt i undervisningen
Innehåll
- Kursens naturvetenskapliga och tekniska innehåll tar sin utgångspunkt i grundskolans styrdokument och relatera detta till aktuell ämnesdidaktik
- Särskild vikt ägnas åt att ge studenterna stöd i uttolkningen av det naturvetenskapliga och tekniska innehållet i kursplanerna och omsättandet av detta i en god elevverksamhet
- Dokumentation och bedömning av elevers kunskapsutveckling
- Naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt
- Science center-pedagogik som ett upplevelsebaserat lärande
- Tematiska arbetssätt
Undervisning
Kursen är förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje. Studierna i naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktik genomförs med stöd av aktuella utställningar. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, laborationer/experiment, konstruktionsövningar och fältstudier. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Seminarium. Litteraturseminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Inlämningsuppgifter samt projekt inklusive fältstudier (SEM2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd