Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik i skolår F-3, del I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU103
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Fysikbegrepp och experiment
Luleå : Norrlands skolkonsult, cop. 2005 - 304 s.
ISBN: 91-971215-3-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9963102
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Kompendier
Konstfull naturvetenskap och vetenskapskonst möts i Science Center pedagogiken
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experiment och fakta
(säljs vid kursstart),
Webbadresser
Prov och bedömning i Årskurs 1-3
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/2.1193/no
Kunskapsbedömning i skolan
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Referenslitteratur
Atlas över människokroppen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 164 s.
ISBN: 91-47-05303-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10054018
URL: Omslagsbild
Övrigt
Aktuella styrdokument Artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kunskaper i naturvetenskap, teknik och ämnesdidaktik på ett sådant sätt att de kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning i naturorienterande ämnen och teknik i skolår F-3 och i det utnyttja science center pedagogik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- uppvisa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper inom de delar av naturvetenskapen och tekniken som behandlas i kursen
- identifiera naturvetenskap och teknik i närmiljön och det omgivande samhället och använda detta som stöd för elevernas lärande
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i naturvetenskap och teknik år F-3
- diskutera och reflektera över naturvetenskapens och teknikens påverkan på människan och dess roll i samhället och miljön, t ex världsbilder, genusaspekter och hållbar utveckling
- tillämpa ett utforskande och upplevelsebaserat arbetssätt i egna undersökningar inom naturvetenskap och teknik.
Innehåll
- Kursens naturvetenskapliga och tekniska innehåll tar sin utgångspunkt i det centrala innehållet i Lgr11 och relaterar detta till aktuell ämnesdidaktik
- Särskild vikt ägnas åt att ge deltagarna stöd i uttolkningen av det naturvetenskapliga och tekniska innehållet i kursplanerna och omsättandet av detta i en god elevverksamhet
- Dokumentation och bedömning av elevers kunskapsutveckling
- Kursen skall ge deltagarna kännedom om och träning i naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt
- Historiska såväl som etiska och estetiska perspektiv på naturvetenskap och teknik berörs och problematiseras
- Science center pedagogik som ett upplevelsebaserat lärande i en miljö som är formad för att tilltala våra sinnen
- Identifiering av naturvetenskap och teknik i närområdet och det omgivande samhället samt deras roll i undervisningen
Undervisning
Kursen är förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje. Studierna i naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktik genomförs med stöd av aktuella utställningar. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, laborationer/experiment, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgifter (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Litteraturseminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd