Kursplan - Utveckling och lärande, förskollärare (profil dans och musik)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU100
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s.
ISBN: 91-44-00261-0 LIBRIS-ID: 10235322
URL: Omslagsbild
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 169 s.
ISBN: 9789147015191 LIBRIS-ID: 11863175
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2009 - 212 s.
ISBN: 978-91-1-302651-0 LIBRIS-ID: 11601747
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Webbadresser
Referenslitteratur
Termlexikon i pedagogik, skola och utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 458 s.
ISBN: 91-44-03882-8 LIBRIS-ID: 10113292
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla grundläggande teoretisk kunskap om utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv. Vidare är kursens syfte att problematisera hur utveckling och lärande sker i samspels- och kommunikationsprocesser, samt belysa miljöns betydelse för utveckling och lärande. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar förmågan till muntlig framställning.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- identifiera och beskriva utvecklings- och lärprocesser ur olika teoretiska och estetiska perspektiv
- kritiskt granska och problematisera olika lärandemiljöer och dess påverkan på utveckling och lärande
- utveckling och lärande genom musik och dans.
- praktiskt tillämpa muntlig och estetisk framställning
Innehåll
- teoretiska perspektiv på lärande och utveckling, med särskilt fokus på musik och dans
- betydelsen av arv, miljö och kultur för utveckling och lärande
- samspels- och kommunikationsprocesser
- muntlig och estetisk framställning
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Förskollärarprogrammet.
Examination
Muntlig och estetisk framställning. Grupp tentamen (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Utveckling och lärande. Individuell. Salstentamen (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd