Kursplan - Naturvetenskap och teknik för lärare i åk 4-6, del I
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU066
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kunskaper i naturvetenskap, teknik och ämnesdidaktik på ett sådant sätt att de kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning i biologi, fysik, kemi och teknik i skolår 4-6.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- uppvisa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper inom de delar av naturvetenskapen och tekniken som behandlas i kursen
- identifiera naturvetenskap och teknik i närmiljön och det omgivande samhället och använda denna som stöd för elevernas lärande
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i naturvetenskap och teknik år 4-6
- utvärdera och bedöma elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap och teknik i enlighet med skolans styrdokument
- diskutera och reflektera över naturvetenskapens och teknikens roll i och påverkan på människan, samhället och miljön, t ex världsbilder, genusaspekter och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens naturvetenskapliga och tekniska innehåll tar sin utgångspunkt i det centrala innehållet i Lgr11 och relaterar detta till aktuell ämnesdidaktik. Särskild vikt ägnas åt att ge deltagarna stöd i uttolkningen av det naturvetenskapliga och tekniska innehållet i kursplanerna och omsättandet av detta i en god elevverksamhet. Bedömning av elevers kunskapsutveckling samt betygsättning ingår. Kursen skall vidare ge deltagarna träning i naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt. Historiska såväl som etiska och estetiska perspektiv på naturvetenskap och teknik berörs och problematiseras.
Identifiering av naturvetenskap och teknik i närområdet och det omgivande samhället samt dess roll i undervisningen fungerar som en röd tråd i kursen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, arbete på den egna skolan, studiebesök, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Laborationer, exkursioner samt konstruktionsövningar (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Individuellt. Muntligt och skriftligt didaktiskt seminarium inkluderande fältstudier och elevbedömning (SEM1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Litteraturseminarium (SEM2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd