Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i förskoleklass och åk 1-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU065
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 297 s.
ISBN: 978-91-44-06896-1 LIBRIS-ID: 12086073
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-40-67602-3 LIBRIS-ID: 12221699
Webbadresser
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket, 2011
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Referenslitteratur
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Syfte
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kunskaper i naturvetenskap, teknik och ämnesdidaktik på ett sådant sätt att de kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning i naturorienterande ämnen och teknik i skolår F-3.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- uppvisa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper inom de delar av naturvetenskapen och tekniken som behandlas i kursen
- identifiera naturvetenskap och teknik i närmiljön och det omgivande samhället och använda denna som stöd för elevernas lärande
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i naturvetenskap och teknik år F-3
- diskutera och reflektera över naturvetenskapens och teknikens roll i och påverkan på människan, samhället och miljön, t ex världsbilder, genusaspekter och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens naturvetenskapliga och tekniska innehåll tar sin utgångspunkt i det centrala innehållet i Lgr11 och relaterar detta till aktuell ämnesdidaktik. Särskild vikt ägnas åt att ge deltagarna stöd i uttolkningen av det naturvetenskapliga och tekniska innehållet i kursplanerna och omsättandet av detta i en god elevverksamhet. Dokumentation och bedömning av elevers kunskapsutveckling ingår. Kursen skall vidare ge deltagarna träning i naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt. Historiska såväl som etiska och estetiska perspektiv på naturvetenskap och teknik berörs och problematiseras.
Identifiering av naturvetenskap och teknik i närområdet och det omgivande samhället samt dess roll i undervisningen fungerar som en röd tråd i kursen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, arbete på den egna skolan, studiebesök, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Laborationer, exkursioner, konstruktionsövningar (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Projekt inklusive fältstudier. Skriftlig och muntlig redovisning (SEM1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Litteraturseminarium (SEM2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd