Kursplan - Utveckling och lärande - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU062
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 174 s.
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) LIBRIS-ID: 10590921
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/allmant-rad-1.122646
Läroplanen för gymnasiet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/laroplaner-1.147973
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Readings on the development of children
2. ed. : New York : W. H. Freeman, 1996 - 284p.
ISBN: 0-7167-2860-5 (pbk) ; £12.95 : CIP entry (Nov.) LIBRIS-ID: 5508219
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 174 s.
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) LIBRIS-ID: 10590921
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/allmant-rad-1.122646
Läroplanen för gymnasiet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/laroplaner-1.147973
Syfte
Syftet med kursen är att grundlägga kunskaper om ungdomars utveckling och lärande ur ett flerdimensionellt perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande, behov och förutsättningar
- analysera och värdera hur man kan tillvarata barns och ungdomars olika kunskaper och erfarenheter för att stimulera och stödja utveckling och lärande
- definiera och utveckla ett kritiskt förhållningssätt till IT som didaktiskt verktyg
- problematisera hur utveckling och lärande sker i olika ämnen och lärandemiljöer och kritiskt granska dessa med avseende på hållbar utveckling
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- IT som pedagogiskt verktyg
- Hållbar utveckling, lärande och lärandemiljöer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IT.
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan.
Examination
IT som didaktiskt verktyg betyg, gruppuppgift (GRU1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Barns och ungdomars utveckling och lärande. Individuell skriftlig examinationsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Ämne, lärandemiljö och hållbar utveckling. Fältstudier (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd