Kursplan - Vetenskaplig metod och fältarbete II
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU051
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering
5., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 447, [1] s.
ISBN: 978-91-44-03824-7 LIBRIS-ID: 10113300
Doing educational Research: A guide to First-Time Researchers, SAGE Publications
SAGE Publications, 2007
Educational research and inquiry : qualitative and quantitative approaches
London : Continuum, cop. 2010. - xiv, 458 p.
ISBN: 1-4411-7871-6 (pbk.) : LIBRIS-ID: 11773431
Referenslitteratur
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig ytterligare fördjupade kunskaper i vetenskaplig metod och fältarbete. Inriktningen på det planerade examensarbetet avgör val av ansats, metod och fältstudier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande kunna:
- identifiera, kritiskt värdera och tillämpa lämpliga metoder och teorier för fältstudier i social och kunskapsproducerande praktik
- kritiskt redogöra för fältstudiens forskningsetiska överväganden och vetenskapliga utförande inom vald inriktning
- självständigt identifiera, planera, utföra, rapportera, presentera och granska en fältstudie på verksamhetsnivå, inom vald inriktning
Innehåll
Del 1 (7.5 hp): Forskningsupplägg
- Kritiskt granska och diskutera ett brett urval vetenskapliga artiklar och forskningsrapporter inom didaktisk forskning, i synnerhet ur ett vetenskapsmetodologiskt perspektiv
- Med utgångspunkt i fördjupad kunskap i vetenskapsteori och vetenskaplig metod självständigt föreslå plausibla forskningsupplägg för givna problemställningar
Del 2 (7.5 hp): Fältarbete och uppsats
- Med utgångspunkt från kursens övergripande syfte och innehåll skall studenten fördjupa och befästa sina kunskaper genom att självständigt genomföra ett praktiskt forskningsarbete och redovisa en forskningsuppgift inom någon vald inriktning inom något av didaktikens problemområden
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav minst 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans och 60 hp på avancerad nivå med minst 45 hp med utbildningvetenskaplig relevans samt Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3. Dessutom krävs kursen Vetenskaplig metod 7,5 hp (avancerad nivå) eller motsvarande.
Examination
Vetenskaplig fältstudie (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteraturseminarium (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Granskning av fältarbete (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Vetenskaplig metod (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.