Kursplan - Läroplansteori och allmändidaktik (förskollärare)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU046
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
Webbadresser
International Journal of Early Childhood, 2006, volym 38 Five preschool Curricula-Comperative perspective.
GUPEA, 2006
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19108/1/gupea_2077_19108_1.pdf
Stockholm: Fritzes, 2008, volym rapport 318 Tio år efter förskolereformen. Nationell utvärdering af förskolan
Skolverket, 2008
Pedagogisk Forskning i Sverige, 2001, volym Årg 6. nr 4, sid 241 -269 Läroplaner för de yngre barnen, Utvecklingen från 1800-talets mitt till i dag.
Göteborgs universitet, 2001
Education and the Democratic Person: Towards a Political Conception of Democratic Education.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://julkinensosiologia.files.wordpress.com/2009/03/biesta-2007.pdf
Referenslitteratur
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska grundlägga en bred kunskap om läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv samt att introduceras till en utbildningsfilosofisk grund med relevans för förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- beskriva läroplansteori med relevans för förskola och dess praktik
- beskriva och förklara allmändidaktiska begrepp och perspektiv
- redogöra för olika syn på utbildning och kunskapen i historiskt och samtida perspektiv samt problematisera dess innebörder för utbildning som fenomen
- reflektera över och kunna ge exempel på hur läroplanen för förskolan kan kopplas till relevanta teorier och didaktiska perspektiv i relation till förskolans praktik
Innehåll
- Läroplansteorier
- Allmändidaktiska perspektiv
- Utbildningsfilosofiska grunder
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift, fältstudierapport (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell salstentamen (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.