Kursplan - Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder (förskollärare)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU041
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Förskolan i politiken : om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet, Regeringskansliet, [2006] - 95 s.
ISBN: 91-974321-7-2 LIBRIS-ID: 10174067
URL: Länk
Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11894363
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Webbadresser
Från sammhällsmoder till forskarbehörig lärare. Kontinuitet och förändringar i en lokal förskollärarutbildning
Uppsala universitet,
Förskolan i politiken: om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Regeringskansliet,
Förskola i utveckling: bakrund till ändringar i förskolans läroplan
Regeringskansliet,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande introduceras till förskolan och förskollärarprofessionens framväxt. Vidare syftar kursen till att den studerande skall utveckla grundläggande kunskap om förskolan som politisk organisation, dess styrning, villkor och uppdrag ur ett nationellt perspektiv. Ytterligare ett syfte är att förstå förhållandet mellan demokrati och utbildning. Kursen syftar även till att den studerande introduceras till ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- beskriva förskolans framväxt, styrning och organisation
- redogöra för kopplingar mellan utbildning och demokrati
- redogöra för förskolans och förskollärarprofessionens uppdrag i relation till relevanta styrdokument och förordningstexter
- analysera och reflektera kring frågor som rör jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i förhållande till utbildning
- redogöra för innebörder i och praktiskt tillämpa grundläggande färdigheter i vetenskapligt förhållningssätt och skrivande.
Innehåll
- förskolans framväxt och organisation
- förskollärarprofessionens framväxt och uppdrag
- demokrati och utbildning
- jämställdhet och jämlikhet
- styrdokument och lagtexter
- introduktion av kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt samt vetenskapligt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier.
Särskild behörighet
Antagen till Förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift, muntlig tentamen (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell hemtentamen (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.