Kursplan - Vetenskaplig metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU034
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering
5., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 447, [1] s.
ISBN: 978-91-44-03824-7 LIBRIS-ID: 10113300
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall tillägna sig fördjupad kunskap om ämnesdidaktisk forskning och hur ämnesdidaktiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande kunna:
- kritiskt redogöra för olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar
- designa en forskningsstudie för att undersöka ett didaktiskt/ämnesdidaktiskt problem
- systematisera och analysera forskningsdata kvalitativt och kvantitativt samt kritiskt granska egna och andras observationer och forskningsresultat
- tillämpa forskningsetik
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för ämnesdidaktisk forskning
- Forskningsprocessen
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
- Teori och metod i aktuell didaktisk/ämnesdidaktisk forskning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd