Kursplan - Ämnesdidaktisk fördjupning I
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU033
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Values and democracy in education for sustainable development : contributions from Swedish research
Malmö : Liber, 2008 - 186 s.
ISBN: 91-47-08851-6 LIBRIS-ID: 10674802
URL: Omslagsbild
Artiklar
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experienced ESD-school teachers teaching - an issue of complexity.
Environmental Education Research. Retrieved from doi:10.1080/13504622.2013.862614, 2013
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Estetiskt lärande i skolan - en socialpsykologisk moderniseringsprocess?
Konstnärliga fakulteten, Göteborgs Universitet, 2014
URL: http://konst.gu.se/digitalAssets/1480/1480585_texter-om-konstarter-och-l--rande.pdf
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Estetiska lärprocesser i skola och utbildning
Södertörns Högskola, 2014
URL: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Webbadresser
Hållbar utveckling i Skolan
Skolverket, 2002
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Referenslitteratur
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-04555-9 LIBRIS-ID: 10289361
URL: Omslagsbild
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Values and democracy in education for sustainable development : contributions from Swedish research
Malmö : Liber, 2008 - 186 s.
ISBN: 91-47-08851-6 LIBRIS-ID: 10674802
URL: Omslagsbild
Artiklar
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experienced ESD-school teachers teaching - an issue of complexity.
Environmental Education Research. Retrieved from doi:10.1080/13504622.2013.862614, 2013
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Webbadresser
Hållbar utveckling i Skolan
Skolverket, 2002
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Referenslitteratur
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-04555-9 LIBRIS-ID: 10289361
URL: Omslagsbild
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Values and democracy in education for sustainable development : contributions from Swedish research
Malmö : Liber, 2008 - 186 s.
ISBN: 91-47-08851-6 LIBRIS-ID: 10674802
URL: Omslagsbild
Artiklar
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Why I don´t want my children educated for sustainable development
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teachers' objects of responsibility - something to care about in education for sustainable development?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Hållbar utveckling i Skolan
Skolverket, 2002
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Referenslitteratur
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att utveckla fördjupade kunskaper och förståelse om undervisningens olika innehåll, i såväl ett praktiskt som ett vetenskapligt sammanhang. Kursens syfte är även att den studerande ska utveckla en yrkesmässig beredskap för att kunna hantera de valsituationer och utmaningar som kännetecknar undervisande verksamheter och komplexa lärandemiljöer, inom olika ämnesområden och på olika utbildningsnivåer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva ett för ämnesdidaktiken relevant forsknings- och problemområde
- argumentera för ämnesdidaktikens möjligheter för utbildning, undervisning och lärande i relation till olika utbildningsnivåer och ämnesområden
- analysera och jämföra språkets/argumentationens betydelse i olika lärandemiljöer
- förklara vad hållbart lärande innebär i ett livslångt perspektiv
- kritiskt redogöra för hur olika ämnesdidaktiska teorier kan leda till ett hållbart lärande
- kritiskt redogöra för hur det informella lärandet kan synliggöras och tillvaratas
- identifiera och beskriva ämnesdidaktiken ur ett estetiskt och interkulturellt perspektiv
Innehåll
För kursen relevanta ämnesdidaktiska och ämnesvetenskapliga traditioner. För kursen relevanta teorier om utbildning, undervisning och lärande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Språkets och argumentationens betydelse för olika lärandesituationer i olika lärandemiljöer. Hållbart lärande i ett livslångt perspektiv. Det informella lärandets betydelse för det egna ämnesområdet och den egna praktiken. Estetiska lärprocesser och interkulturella perspektiv.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen samt kursen Didaktik som kunskaps- och forskningsområde minst 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro vid opposition.