Kursplan - Utforska naturvetenskap och teknik med science center-pedagogik II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU032
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Träd och buskar vintertid
[3. uppl.] : Sollentuna : Sveriges fältbiologiska ungdomsfören. (SFU), 1977 - 45 s.
ISBN: 91-85094-09-9 LIBRIS-ID: 7745389
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-40-67602-3 LIBRIS-ID: 12221699
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Fysikbegrepp och experiment
Luleå : Norrlands skolkonsult, cop. 2005 - 304 s.
ISBN: 91-971215-3-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9963102
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 120 s.
ISBN: 9789147099337 LIBRIS-ID: 11783077
Kompendier
Häfte med artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Teknik i skolan. En studie av teknikundervisningen för yngre skolbarn. Stockholm: HLS Förlag. Delar av avhandlingen. PDF
Stockholms universitet förlag, 2007
URL: http://www.suforlag.se/UserFiles/1/file/epubl/Blomdahl_Teknik_avh.pdf
Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskola. Avhandling. Göteborgs universitet. PDF
Göteborgs universitet, 2011
Referenslitteratur
Atlas över människokroppen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 164 s.
ISBN: 91-47-05303-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10054018
URL: Omslagsbild
Övrigt
Aktuella styrdokument för förskolan respektive grundskolan Artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen utgör ett fristående komplement till kursen Utforska naturvetenskap och teknik med science center-pedagogik I och vänder sig till lärare verksamma inom förskola, förskoleklass och grundskolans årskurser 1-9. Kursen syftar till att ge de studerande ämnesmässig och didaktisk kunskap, inspiration och metoder att arbeta med naturvetenskap och teknik i skolan med enkel, vardaglig utrustning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och kompetens för att planera, genomföra och utvärdera undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa ett utforskande och upplevelsebaserat arbetssätt i egna undersökningar inom naturvetenskap och teknik
- redogöra för och använda de grundläggande begrepp, principer och lagar inom biologi, fysik, kemi och teknik som behandlas i kursen för att beskriva samband i natur och samhälle
- använda kunskap om naturvetenskap och teknik i undervisningen
- planera, genomföra och utvärdera undervisning inom naturvetenskap och teknik
Innehåll
- Science center-pedagogik
- Tematiskt arbetssätt med naturvetenskap och teknik integrerade med andra skolämnen
- Experiment med enkel, vardaglig utrustning
- Kunskapsområden med fokus på barns vardag och närmiljö och kopplade till grundskolans styrdokument enligt läroplan och kursplan
Undervisning
Undervisningen är förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje. Studier i naturvetenskap/teknik samt de naturvetenskapliga ämnenas didaktik bedrivs med utgångspunkt från utställningen.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment samt gruppuppgifter och enskilda uppgifter med redovisningar.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet och verksam inom grundskolan. Alternativt, minst 4 högskolepoäng i kursen FYA400 Upptäck, undersök och utforska naturvetenskap och teknik i förskolan, eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fördjupningssuppgift (INL2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG på kursen krävs VG på INL2 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas inom någon examen vid Mälardalens högskola.