Kursplan - Utforska naturvetenskap och teknik med science center-pedagogik I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU031
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Fysikbegrepp och experiment
Luleå : Norrlands skolkonsult, cop. 2005 - 304 s.
ISBN: 91-971215-3-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9963102
Kompendier
Konstfull naturvetenskap och vetenskapskonst möts i Science Center pedagogiken
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan för förskola, Lpfö 98. Reviderad 2010
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Formativ bedömning- bedömning för lärande
Skolverket,
Information till förskolor om Utmärkelsen Förskola för hållbar utveckling,pdf.
Skolverket,
Syfte
Kursen utgör ett fristående komplement till kursen Utforska naturvetenskap och teknik med science center pedagogik II och vänder sig till lärare verksamma inom förskolan, förskoleklass och grundskolans årskurser 1-9. Kursen syftar till att ge de studerande kunskap, inspiration och metoder att arbeta med naturvetenskap och teknik i skolan och förskolan med enkel, vardaglig utrustning och härigenom göra dessa ämnesområden lockande, roliga och meningsfulla för eleverna.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa ett utforskande och upplevelsebaserat arbetssätt i egna undersökningar inom naturvetenskap och teknik
- använda några grundläggande begrepp, principer och lagar inom biologi, fysik, kemi och teknik för att beskriva samband i natur och samhälle
- ge exempel på hur teknik kan användas för att lösa problem i vardagen
- använda estetiska uttrycksformer i ett naturvetenskapligt och/eller tekniskt utforskande projekt i undervisningen
- arbeta tematiskt med naturvetenskap/teknik och förstå hur dessa områden kan integreras med andra skolämnen
- relatera de naturvetenskapliga ämnena och teknikämnet till begreppet hållbar utveckling, samt till livsstilsfrågor
Innehåll
Science center pedagogik; ett upplevelsebaserat lärande i en miljö som är formad för att tilltala våra sinnen. Grundläggande naturvetenskapliga begrepp, principer och lagar för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället. Hur teknik kan användas för att lösa problem i vardagen. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser. Livsstilsfrågor. Människans beroende och påverkan på naturen samt vad detta innebär för hållbar utveckling. Planering och utvärdering. De kunskapsområden som behandlas kopplas till skolans styrdokument, speciellt Lgr 11 och Lpfö 98 reviderad 2010.
Undervisning
Kursen är förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje i en pedagogisk miljö där humaniora och naturvetenskap/teknik möts på ett naturligt sätt. Utställningen Tom Tits Experiment är grunden för både integrations- och miljöstudier, men även för hur man "översätter" experimenten till olika vardagssituationer. Studier i naturvetenskap/teknik samt de naturvetenskapliga ämnenas didaktik bedrivs med utgångspunkt från utställningen.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/experiment samt gruppuppgifter och enskilda uppgifter med redovisningar.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet och verksam inom grundskolan eller Upptäck, undersök och utforska naturvetenskap och teknik i förskolan 4 hp eller motsvarande
Examination
Inlämningsuppgifter (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas inom någon examen vid Mälardalens högskola.