Kursplan - Examensarbete på grundnivå inom kunskapsområdet pedagogik
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU022
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Webbadresser
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning.
Vetenskapsrådet,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig:
- kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området pedagogiskt arbete
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och pedagogiska metoder
- förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna självständigt identifiera, formulera och analysera pedagogiska problem i förskolans eller skolans arbete
- kunna utforma en metodologisk/pedagogisk grund för att utföra en vetenskaplig pedagogisk studie/ett pedagogiskt utvecklingsarbete
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie/ett utvecklingsarbete i pedagogiskt arbete
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett pedagogiskt arbete
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete/ett pedagogiskt utvecklingsarbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en pedagogisk eller allmändidaktisk frågeställning i anslutning till det pedagogiska arbetet inom förskola och skola. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande eller ett utvecklingsarbete. Även i detta fall sker redovisningen i form av ett oppositionsförfarande. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre uppsatser eller utvecklingsarbeten. För vidare instruktioner angående ventileringstillfällena hänvisas till studiehandledningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt - 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU
Examination
Uppsats. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande eller ett utvecklingsarbete med kompletterande skriftlig redovisning. Arbetet sker i par om två studenter och undantagsvis av enskild student. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre examensarbeten eller utvecklingsarbeten, samt att opponera på ett annat examensarbete. För vidare instruktioner angående examinationsseminarium hänvisas till studiehandledningen. Högst fyra omprövningstillfällen ges (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenten erhåller för handledning av examensarbete maximalt 20 timmars handledning då arbetet skrivs i par och 15 timmars handledning då arbetet skrivs enskilt. I denna tid ingår handledarens genomläsning mellan handledningar och före seminarium, dock ej den tid som åtgår för behandling vid examinationsseminarium. Rätten till handledning upphör när antalet timmar är förbrukade.