Kursplan - Estetiska lärprocesser i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU021
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skolan och den radikala estetiken
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 236 s.
ISBN: 91-44-03057-6 LIBRIS-ID: 9395906
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 160 s.
ISBN: 978-91-1-304344-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12319069
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Fantasi och kreativitet i barndomen
Göteborg : Daidalos, 1995 - 111 s.
ISBN: 91-7173-011-7 ; 170:00 LIBRIS-ID: 8371243
Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Runa, 2008 - 173 s.
ISBN: 978-91-88298-95-9 LIBRIS-ID: 10705626
Referenslitteratur
Undervisa i pedagogiskt drama : från dramaövningar till utvecklingsarbete
3., förnyade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 281 s.
ISBN: 9789144047331 LIBRIS-ID: 10352169
Syfte
Kursen syftar till att öka kunskapen om estetiska processers betydelse för barn/elevers allsidiga utveckling och lärande. Utgångspunkter i kursen är estetiska teoribildningar och didaktik samt ett upplevelsebaserat arbetssätt.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande ha utvecklat:
- kunskap om grundläggande teorier om estetik och estetiska uttrycksformer
- färdigheter i estetiska arbetsprocesser och lärande
- färdigheter i estetiska arbets- och undervisningsmetoder inom förskola, fritidsverksamhet och skola.
- färdigheter i att genomföra, observera, dokumentera och analysera barns/elevers kreativa och skapande arbete
- kunskap om barns/elevers egna estetiska uttrycksformer
- kunskap om kultur producerad för barn/elever samt kunna analysera och granska dessa kulturformer
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Estetisk teori
- Personlig estetisk process
- Barns/elevers estetiska processer
- Genusperspektiv i nutida estetiska uttrycksformer
- Kreativa lärandemiljöer
- Didaktisk fördjupning och projektutveckling
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops, arbete i studiegrupper, fältstudier, projektarbete.
Särskild behörighet
22,5 hp Allmänt utbildningsområde (AU) varav 4,5 hp VFU samt 52,5 hp i ämne/ämnesområde som utgör inriktning i lärarexamen varav 15 hp VFU.
Examination
Estetisk teori (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projektarbete (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.