Kursplan - Examensarbete på avancerad nivå inom kunskapsområdet pedagogik
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU020
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Webbadresser
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning.
Vetenskapsrådet,
URL: http://www.vr.se
Bra jobbat! En kvalitativ studie om gymnasielärares feedback i idrottsundervisningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: Http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:626146
Kompendier
Uppsatsens inre liv
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2007 - 462 s.
ISBN: 978-91-39-10865-8 LIBRIS-ID: 10395946
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Webbadresser
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning.
Vetenskapsrådet,
URL: http://www.vr.se
Bra jobbat! En kvalitativ studie om gymnasielärares feedback i idrottsundervisningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: Http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:626146
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig
- fördjupade kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området pedagogiskt arbete
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och teorisystematisering
- förmåga att på ett analytiskt sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att kunna självständigt identifiera, formulera och analysera ett för ämnet relevant problemområde
- kunna utforma en metodologisk grund för att utföra en vetenskaplig studie i pedagogiskt arbete
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie i pedagogiskt arbete
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett pedagogiskt arbete
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en pedagogisk eller allmändidaktisk frågeställning i anslutning till det pedagogiska arbetet inom förskola och skola. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre uppsatser eller utvecklingsarbeten. För vidare instruktioner angående ventileringstillfällena hänvisas till studiehandledningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde där Forskningsmetod för lärare ingår (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU, alternativt - 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Uppsats. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande. Arbetet skrivs enskilt eller i par. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst tre examensarbeten, samt att opponera på ett annat examensarbete. För vidare instruktioner angående examinationsseminarium hänvisas till studiehandledningen. Högst fyra omprövningstillfällen ges (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studenten erhåller för handledning av examensarbete maximalt 15 timmars handledning då arbetet skrivs enskilt och 20 timmars handledning då arbetet skrivs i par. I denna tid ingår handledarens genomläsning mellan handledningar och före seminarium, dock ej den tid som åtgår för behandling vid examinationsseminarium. Rätten till handledning upphör när antalet timmar är förbrukade.