Kursplan - Forskningsmetod för lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU018
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Webbadresser
Forskning om undervisning och lärande 2
Stiftelsen SAF,
Forskningsetiska principer inom humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet,
Övrigt
Valbar litteratur (ca 250 sidor). En engelsk vetenskaplig artikel ska ingå i den valbara litteraturen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper för att kunna formulera pedagogiska problemställningar i sitt eget eller skolans arbete, kunna beskriva dem med egna ord och kunna finna lämplig metod för att utforska och hantera dem på ett etiskt korrekt sätt. De studerande ska identifiera verktyg för att kunna analysera skolutvecklingsprojekt.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- identifiera och beskriva pedagogiska problem i skolans arbete och ha kunskap om hur man kan hantera dem
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling och systematisering av forskningsdata samt motivera val av metod
- systematisera och analysera forskningsdata kvalitativt och kvantitativt samt diskutera egna och andras observationer och relevanta forskningsresultat
- tillämpa forskningsetiska principer
- utifrån teorier om skolutveckling använda verktyg för att analysera och värdera skolutvecklingsprojekt
Innehåll
Kursen innehåller följande moment
- kunskap kring forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa analysmetoder inom olika forskningstraditioner
- forskningsetiska principer
- teorier kring skolutveckling
- aktuell forskning kring läraryrket
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
22,5 hp från allmänt utbildningsområde (AU) varav 4,5 hp ska vara VFU samt 52,5 hp i ämne/ämnesområde som utgör inriktning i lärarexamen varav 15 hp ska vara VFU.
Examination
Seminarium. Skolutveckling (SEM1), 0,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig hemtentamen (TEN1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Muntlig examination (obligatorisk närvaro) och skriftlig hemtentamen (TEN2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
För vidare information kring kursens examinerande moment hänvisas till studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.