Kursplan - En internationell värld
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU009
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Folkhälsa, hållbar utveckling och globalisering
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2005 - 284 s.
ISBN: 91-7257-330-9 LIBRIS-ID: 9890005
URL: Länk
Att lära för hållbar utveckling : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer, 2004 - 186, [6] s.
ISBN: 91-38-22231-0 LIBRIS-ID: 9730301
URL: (pdf 1,2 MB)
Överenskommet! : fem internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
2., rev. uppl. : Stockholm : Statens skolverk, [1999] - 150 s.
ISBN: 91-89313-67-4 LIBRIS-ID: 7779064
URL: Fulltext
Syfte
Att genom tvärvetenskapliga studier lära sig grunderna i världens resursanvändning och gemensamma internationella överenskommelsers genomförande så att lärarstudenter oavsett ämnes- eller ålderskategori kan delta i genomförandet av de övergripande mål som finns inom respektive läroplan för barnomsorg och skola.
Kursen ger goda möjligheter till att ytterligare fördjupa och utveckla studierna i relation till parallellkursen "En skola för alla i en värld för alla".
Särskild betoning kommer att ligga på att hitta, utveckla och delta i internationella kommunikationsmiljöer lämpliga för skolor, lärare och lärarstudenter
Att lärarstudenterna:
- Bildar sig en djupare uppfattning om vad skolans internationalisering kan innebära för den egna undervisningen
- Ges möjlighet att själva skapa en internationell kommunikativ plattform i ett etablerat nätverk tillämpbar i den egna undervisningen
- Uppmärksammar möjligheterna av att använda externa resurser som organisationer och myndigheter i undervisningen
- Lär sig att arbeta på ett undersökande arbetssätt och i projektform samt får god förtrogenhet med skolmaterial och andra resurser inom de aktuella områdena
- Lär sig att använda rollspel och värderingsövningar för att skapa inlärningsmiljöer
- Lär sig grunderna i internationella konventioner och medvetandegörs om deras betydelse för de övergripande målen inom läroplanerna
Lärandemål
Denna kurs ges enbart inom program för utbildningar som påbörjats före 1 juli 2007. Kursen är inte Bolognaanpassad i sin helhet.
Innehåll
Skolans internationalisering: elevutbyten/skolsamarbeten/projekt inom arbetsenheten - möjligheter och hinder
Inventera olika platser för internationell kommunikation och utbytesverksamhet som återfinns på Internet, inom organisationer och myndigheter
Den för skolan nödvändiga kompetensen i det övriga samhället i form av hemsidor, undervisningsmaterial och externa föreläsare
Tankar om utveckling, livskvalitet och om den egna livsstilens inverkan på den globala miljön
Interaktiva skolmaterial från Internet inom miljö/utveckling, olika rollspel och simuleringsövningar
Undervisning
Undersökande och självständigt arbetssätt för att söka upp relevanta aktörer för skolans internationalisering och bearbeta och sammanställa informationen så att skolor och lärare kan arbeta mer fördjupat med globala frågeställningar inom skolan
Arbeta utåtriktat mot hjälporganisationer, internationella utbytesorganisationer och miljöorganisationer. Använda rollspelet som ett pedagogiskt hjälpmedel för att diskutera rättvisa, demokratifrågor och världshandel.
Grupparbete/tvärgruppsarbete i projektform samt studiebesök och dramatiseringar som redovisas för lärarstudenter i parallellkursen En värld att ta ansvar för.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde varav 12 hp ska utgöra VFU/didaktik samt - 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar varav 15 hp ska utgöra VFU/didaktik i en inriktning för lärarexamen 270-330 hp alternativt - 52,5 hp i inriktning varav 15 hp ska utgöra VFU/didaktik samt 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210-240 hp En förutsättning för att få läsa kursen är att den läses parallellt med kursen
Examination
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd