Kursplan - Examensarbete i kunskapsområdet språk och språkutveckling
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU008
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Referenslitteratur
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 165 s.
ISBN: 9789144054759 LIBRIS-ID: 11303846
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet
4., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - x, 254 s.
ISBN: 91-44-01000-1 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8352788
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s.
ISBN: 9789144068688 LIBRIS-ID: 12180090
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 268 s.
ISBN: 91-40-66825-8 LIBRIS-ID: 11877762
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-06216-7 LIBRIS-ID: 11812620
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-04046-2 LIBRIS-ID: 10454112
URL: Omslagsbild
Nationalencyklopedins ordbok
Höganäs : Bra böcker, 2004 - [18], 1961 s.
ISBN: 91-974661-2-3 LIBRIS-ID: 10145122
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att göra den studerande förtrogen med ett vetenskapligt arbetssätt i utarbetandet av en uppsats/ett utvecklingsarbete med litteraturdidaktisk eller språkdidaktisk inriktning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna formulera didaktiska problemställningar inom kunskapsområdet språk och språkutveckling
- kunna utforma en metodologisk grund för att utföra en vetenskaplig studie/ett utvecklingsarbete inom kunskapsområdet språk och språkutveckling
- kunna skriva ett längre vetenskapligt arbete eller genomföra och skriftligt redovisa ett utvecklingsarbete inom kunskapsområdet språk och språkutveckling
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett arbete inom kunskapsområdet språk och språkutveckling
- på ett strukturerat sätt kunna reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till den kommande yrkesverksamheten
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en didaktisk frågeställning i anslutning till arbetet inom språk och språkutveckling i förskola och skola. Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande eller ett utvecklingsarbete med kompletterande skriftlig redovisning. Även i detta fall sker redovisningen i form av ett oppositionsförfarande.
Undervisning
Undervisning sker i form av seminarier, handledning och ventilering.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp vara VFU samt - 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att studenten fullgör examinationsuppgifterna med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd