Kursplan - Examensarbete i kunskapsområdet svenska/språk och språkutveckling
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU007
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Referenslitteratur
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 165 s.
ISBN: 9789144054759 LIBRIS-ID: 11303846
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet
4., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - x, 254 s.
ISBN: 91-44-01000-1 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8352788
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s.
ISBN: 9789144068688 LIBRIS-ID: 12180090
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 268 s.
ISBN: 91-40-66825-8 LIBRIS-ID: 11877762
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-06216-7 LIBRIS-ID: 11812620
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-04046-2 LIBRIS-ID: 10454112
URL: Omslagsbild
Nationalencyklopedins ordbok
Höganäs : Bra böcker, 2004 - [18], 1961 s.
ISBN: 91-974661-2-3 LIBRIS-ID: 10145122
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att göra den studerande väl förtrogen med ett vetenskapligt arbetssätt i utarbetandet av en uppsats med litteraturdidaktisk eller språkdidaktisk inriktning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna formulera didaktiska problemställningar inom kunskapsområdet svenska/språk och språkutveckling
- kunna visa fördjupade kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem inom kunskapsområdet svenska/språk och språkutveckling
- kunna skriva ett längre vetenskapligt arbete
- på ett metodiskt sätt kunna reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till den kommande yrkesverksamheten
Innehåll
Utarbetande av en vetenskaplig uppsats med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning med anknytning till kunskapsområdet svenska/språk och språkutveckling och med koppling till verksamheten inom förskola och/eller skola.
Undervisning
Undervisning sker i form av seminarier, handledning och ventilering.
Särskild behörighet
- 52,5 hp från Allmänt utbildningsområde där Forskningsmetod för lärare ingår (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU, alternativt 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Uppsats.
För betyget G krävs att studenten fullgör examinationsuppgifterna med god språkbehandling (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd