Kursplan - En skola för alla i en värld för alla
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU006
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Webbadresser
Referenslitteratur
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Övrigt
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Kompendier
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
Webbadresser
Referenslitteratur
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Övrigt
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Kompendier
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
Webbadresser
Referenslitteratur
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Övrigt
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syfte är att den studerande utvecklar:
- fördjupade kunskaper om samhällets och demokratins värdegrund både explicit och implicit i mötet med alla elever
- fördjupade kunskaper om hållbar utveckling och hållbart lärande med avseende på miljö, demokrati, ekonomi och kultur såväl ur ett internationellt som ur ett nationellt perspektiv
- fördjupade kunskaper om inkludering och en skola för alla med avseende på demokrati såväl ur ett internationellt som ur ett nationellt perspektiv
Lärandemål
Lärares professionella kompetens
Efter genomgången kurs förväntas studenten, i en pedagogisk meritportfölj, kunna:
-förklara, ge exempel på och motivera hur samhällets och demokratins värdegrund kan tillämpas både explicit och implicit i mötet med alla elever
- formulera och argumentera för sin professionella kompetens
- identifiera intentioner i gällande styrdokument samt beskriva och motivera hur dessa kan genomföras i verksamheten
Inkludering
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- utifrån ett inkluderande perspektiv ge exempel på barn och ungdomars delaktighet och inflytande på individnivå, gruppnivå, klassrumsnivå, skolnivå och samhällsnivå samt motivera hur dessa exempel är förankrade i gällande styrdokument samt i teorier om lärande
- utifrån ett utvecklingsekologiskt perspektiv identifiera och ange hur olika lärprocesser påverkar barns och ungdomars utveckling samt beskriva och motivera hur professionell samverkan med närmiljön i förskola och skola kan genomföras samt relatera detta till de intentioner som uttrycks LPO 94, LPf 94 och Lpfö 98
- utifrån ett inkluderande och hållbart perspektiv redogöra för planering och, genomförande av VFU-uppgifter samt motivera och förklara dessa i relation till gällande styrdokument och teorier om lärande
Hållbar utveckling
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- förklara och visa hur de övergripande målen i gällande styrdokument, kopplat till hållbar utveckling, kan omsättas i den konkreta undervisningen
- motivera och värdera hur vår livsstil och vårt beteende hänger ihop med och berör människor i andra delar av världen och kommande generationer
- kritiskt granska och värdera den information som publiceras kring hållbar utveckling med särskild betoning på de globala överlevnadsfrågor
- kritiskt granska och värdera olika ståndpunkter inom hållbar utveckling
- utifrån ett lokalt och globalt perspektiv på hållbar utveckling kritiskt reflektera över sin egen livsföring
Innehåll
Kursens innehåll struktureras i tre perspektiv: Lärares professionella kompetens, Inkludering, Hållbar utveckling
Lärares professionella kompetens:
Samhällets och demokratins värdegrund
Internationella och nationella styrdokument
Förskolans, skolans eller vuxenutbildningens mål och gällande föreskrifter och riktlinjer
Lärares yrkesetik
Pedagogisk meritportfölj
Inkludering:
Lärandets totala sammanhang - ett utvecklingsekologiskt perspektiv
Att leda pedagogisk verksamhet utifrån ett inkluderande och hållbart perspektiv
Barns och ungdomars delaktighet, inflytande och lärande utifrån ett inkluderande perspektiv
Professionell samverkan
Hållbar utveckling:
Hållbart lärande - ett utvecklingsekologiskt system
Utveckling, livskvalitet och livsstil i relation till den globala miljön
Internationella samfundet - Ekologi, krig och konfliktlösningar
Den mångkulturella kompetensen i skola och samhälle
Skolans internationalisering och barnomsorgens internationalisering
Internationellt miljöarbete, befolkningsfrågor och utvecklingssamarbete med avseende på yttrandefrihet, rättssäkerhet, demokratiutveckling, genderfrågor
Nord-Syd-problematiken - kolonialismens efterverkningar
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och fältstudier.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5 + 82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU, alternativt 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp varav 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Pedagogisk meritportfölj. Individuell inlämningsuppgift, se studiehandledning (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Verksamhetsförlagd utbildning. Obligatorisk närvaro krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Se anvisningar i studiehandledning. De progressiva bedömningskriterierna för VFU-nivån skall uppfyllas. Se Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning. Student som anses vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat (PRA1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium, grupparbeten och övningar. Obligatorisk närvaro, se studiehandledning (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår i lärarprogrammets allmänna utbildningsområde (AU3) grundnivå 300.
Enligt studiehandledning.