Kursplan - Språkutvecklingsdidaktik 2
Omfattning
9 hp
Kurskod
OAU003
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna en fördjupning av kunskaper och färdigheter som förvärvats i kursen Språkutvecklingsdidaktik 1.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- göra en genomtänkt och strukturerad skriftlig planering av ett undervisningstema
- visa förmåga att genomföra en språkutvecklande undervisning där elevers olikheter, skilda behov och förutsättningar tillgodoses
- visa god färdighet i att leda och samarbeta i olika arbetsformer, med elever och arbetslag, i syfte att skapa gott lärandeklimat
- Rreflektera över sin egen undervisningspraktik utifrån teorier om barns språkutveckling
Innehåll
Kursen är till stor del verksamhetsförlagd. Studenterna skall knyta samman observationer från sin partnerskola med de teoretiska moment som behandlas i de olika kurserna i kursblock 2 i inriktningen Språk och språkutveckling. Under några seminarier i anknytning till den sammanhållna VFU-perioden diskuteras viss litteratur och erfarenheter från verksamheten på partnerskolorna.
Undervisning
Undervisningen består av verksamhetsförlagda studier och seminarier. Deltagande är obligatoriskt. För studentens reflektioner används lärportföljen som redskap.
Särskild behörighet
Språk och språkutveckling kursblock 1, 22,5 hp, varav 6 hp ska vara Språkutvecklingsdidaktik 1 eller motsvarande.
Examination
Tentamen (TEN1), 9 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Studenterna examineras utifrån genomförande och redovisning av de i kursen ingående uppgifterna samt aktivt deltagande i seminarier och diskussioner.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd