Kursplan - Examensarbete inom kunskapsområdet matematik
Omfattning
15 hp
Kurskod
MOA004
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Kompendier
God forskningsetik
Vetenskapsrådet, 2011
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s.
ISBN: 9144022883 : 278:00 LIBRIS-ID: 8868468
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Övrigt
Baserat på området för examensarbetet tillkommer forskningsartiklar och annan ämnes- och ämnesdidaktisk litteratur samt metodböcker.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s.
ISBN: 9144022883 : 278:00 LIBRIS-ID: 8868468
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Övrigt
Baserat på området för examensarbetet tillkommer forskningsartiklar och annan ämnes- och ämnesdidaktisk litteratur samt metodböcker.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig
- fördjupade kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området matematikdidaktik
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och teorisystematisering
- förmåga att på ett analytiskt sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- visa fördjupad förmåga att självständigt kunna identifiera, formulera och analysera ett för ämnet relevant problemområde
- kunna utforma en metodologisk grund för att utföra en vetenskaplig studie i matematikdidaktik
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie i matematikdidaktik
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett matematikdidaktiskt arbete.
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en matematikdidaktisk frågeställning i anslutning till förskola eller skola. Examensarbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) där Forskningsmetod för lärare ingår varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5+82,5 hp från ämnen som kan utgöra två inriktningar/specialiseringar för lärarexamen 270-330 hp varav minst 15 hp ska vara VFU, alternativt 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210-240 hp varav 15 hp ska vara VFU. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Studenten har rätt till högst 15 timmar handledning i samband med kurstillfället.