Kursplan - Examensarbete inom kunskapsområdet utveckling av matematiskt tänkande
Omfattning
15 hp
Kurskod
MOA003
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s.
ISBN: 9144022883 : 278:00 LIBRIS-ID: 8868468
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Övrigt
Baserat på området för examensarbetet tillkommer forskningsartiklar och annan relevant ämnes- och ämnesdidaktisk litteratur samt metodböcker.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig
- kunskaper i vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem i anslutning till kvalitets- och utvecklingsfrågor inom området matematikdidaktik
- förutsättningar för fortsatt lärande i arbetet genom utveckling av växelverkan mellan empiriska iakttagelser och pedagogiska metoder
- förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över sina inhämtade kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen eller ämnesområden.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- självständigt kunna identifiera, formulera och analysera matematikdidaktiska problem i förskolans eller skolans arbete
- kunna utforma en metodologisk grund för att utföra en vetenskaplig matematikdidaktisk studie/ett matematikdidaktiskt utvecklingsarbete
- kunna genomföra och skriftligt redovisa en studie/ett utvecklingsarbete i matematikdidaktik
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- kunna kritiskt granska och redovisa den vetenskapliga hållbarheten i ett matematikdidaktiskt arbete.
Innehåll
Utarbetande av ett självständigt examensarbete/ett matematikdidaktiskt utvecklingsarbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en matematikdidaktisk frågeställning i anslutning till förskola och skola. Arbetet redovisas i form av ett utvecklingsarbete eller en uppsats med oppositionsförfarande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarium samt handledning i grupp och enskilt.
Särskild behörighet
52,5 hp från Allmänt utbildningsområde (AU) varav 12 hp ska vara VFU samt 52,5 hp i inriktnings- och 30 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210-240 hp varav 15 hp ska vara VFU.
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Studenten har rätt till högst 15 timmar handledning i samband med kurstillfället.